Annons
Annons

Liggande bicepscurl på snedbänk

Muskelgrupper och syfte

Liggande bicepscurl stimulerar din biceps, samtidigt som den hjälper att bygga väldefinierade armar.. Trots att triceps står för den största muskelmassan i armen, kan träning av biceps också hjälpa till med ett ökat omfång och speciellt med en jämn definition av dina armar. Armövningen är en isolationsövning för biceps och stimulerar muskeltillväxten.

Utförande Liggande bicepscurl på snedbänk

Lägg dig på en snedbänk och låt hantlarna hänga i armarna snett utåt från kroppen för att utföra liggande bicepscurl.

På en lutande bänk är det lättare att släppa ner underarmen till en fullt utsträckt startposition. Rotera ut underarmen så att du sitter med lillfingret mot bänken och tummen i en rak linje utåt. Aktivera bålen och brösta upp.

Lyft upp båda hantlarna från startposition i en kontrollerad rörelse. Lyft vikterna utan att gunga dem i starten. Böj armarna till full böjning, men bibehåll tummen och lillfingret i samma position, samt greppet stabilt. Stanna i topp läget och spänn till biceps i ungefär en halv sekund innan du långsamt börjar röra dig neråt till startpositionen. Upprepa till du nått önskat antal reps.

Tips

Kom ihåg att att låsa överarmarna för att inte hjälpa till med axlarna. Använd inte för tunga vikter för du vill inte gunga igång rörelsen. Väljer du för tunga vikter, kommer du troligtvis inte heller att orka utföra hela böjningen och inte heller hålla emot på vägen ner till startpositionen. Ditt grepp kommer troligtvis att slarvas med och din atletiska hållning kommer att släppa. Lyft rätt och inte tungt!

Utförande och muskelkarta

                     

Annons