Annons
Annons

Liggande benlyft på bänk

Muskelgrupper och syfte

Liggande benlyft på bänk är en klassisk magövning som även tränar höftmuskulaturen. Den är enkel i själva utförandet, men måste utföras tekniskt korrekt. Man måste behålla ländryggen mot bänkdynan och undvika att svanka under hela övningens gång.

Det finns flera varianter av benlyft för magen, såsom hängande benlyft, liggande benlyft (utan bänk) m.m. Du hittar variationerna i vår övningsbank.

Utförande Liggande benlyft på bänk

Lägg dig på rygg på en bänk eller matta.

På bänken håller du fast dig med armarna i bänken i huvudhöjd. Börja med att placera benen böjda med lårbenen i lodrät position. Låt de falla ner mot vågrät position samtidigt som du bromsar benen med mag- och höftmuskulaturen.

Tips

Kom ihåg att utföra övningen långsamt då det blir lättare att bibehålla kontakten med underlaget. Höj och sänk benen kontrollerat och tillsammans. Spreta inte med dem, utan håll dem spända och använd benstyrkan för att hålla ihop dem under hela övningens gång.

Utförande och muskelkarta

liggande benlyft utförande  liggande benlyft muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons