Annons
Annons

L.Y.T.

Förberedande: Greppa hantlarna och ställ dig framåtlutad med överkroppen i 30-45 grader vinkel och armarna hängande rakt ner. Om positionen är för tung, lägg dig med bröstet på en snedbänk istället.

Utförande:
L: (hög hantelrodd med utåtrotation): Dra ihop skulderbladen, dra upp armbågarna mot taket och ro upp vikten i en hög rodd. Armbågarna bör vara i 90 graders vinkel och rakt utanför axlarna. Underarmarna pekar rakt ner mot golvet. Rotera fram/upp så underarmarna pekar rakt framåt. Pausa i toppläget, rotera tillbaka tills underarmana pekar nedåt igen och sänk tillbaka armarna men utan att skulderbladen åker isär förrän armarna är raka igen.

Y: Med raka armar under kroppen, rotera ut händerna så tummarna pekar utåt i 45 graders vinkel. Dra ihop skulderbladen och lyft med raka armar vikterna upp med 45 grader i axlarna så armarna bildar bokstaven ”Y” i toppläget. I toppläget ska skuldrorna dras bakåt/nedåt mot rumpan, och inte åka upp mot öronen. Sänk tillbaka armarna men utan att skulderbladen åker isär förrän armarna är i bottenläget igen.

T (omvända hatelflyes): Dra ihop skulderbladen och lyft armarna rakt utåt tills de är parallellt med golvet. Håll en sekund i toppläget och sänk sedan tillbaka armarna men utan att skulderbladen åker isär förrän armarna är i bottenläget igen.

Kom ihåg: Håll axlarna ihopdragna och sänkta under rörelsen.

Muskelkarta

Annons