Annons
Annons

Hammer curls med hantlar

Muskelgrupper och syfte

Det finns många olika bicepsövningar, men just hammer curls fokuserar på Biceps brachialis som sitter på utsidan av armen. Det är denna del av biceps som gör att dina armar ser större och mer välbyggda ut. Vem vill inte ha väldefinierade och större armar? Läs igenom tipsen för armövningen nedan och sätt igång redan idag!

Utförande Hammer curls med hantlar

Ställ dig upp med en hantel i vardera hand i ett neutralt grepp. Tummarna ska alltså peka rakt fram. Spänn upp bålen och böj lätt i benen. Håll överarmarna intill kroppen och curla upp hantlarna mot bröstet genom att spänna bicepsen och böja armbågarna. Lyft upp hantlarna till axelhöjd och sänk därefter långsamt till startposition.

Se till att din handleder är raka igenom hela rörelsebanan. Armbågarna ska också vara låsta och inte åka fram när du lyfter.

Tips

Värm upp ordentligt innan du börjar köra dina hammer curls. Bicepsen fäster i axelleden och när du inte är tillräckligt uppvärmd i muskeln ökar skaderisken i just detta område.

Armbågarna ska vara låsta längst med din kropp under hela rörelsen, de ska alltså inte svingas fram och tillbaka. Likaså ska handlederna och ryggen hållas raka. Lyft inte snabbt, rörelsebanan ska vara kontrollerat och du ska lyfta och sänka kontrollerat. Om du lyfter för tungt kommer du inte orka med något av detta – välj därför först hantlar som du orkar lyfta flera gånger för att få in tekniken. Bygg på med vikt allteftersom du ökar din kapacitet i hammer curls.

Utförande och muskelkarta

Annons