Annons
Annons

Se övningsvideo för sittande rodd med gummiband här!

Sittande rodd med gummiband

Muskelgrupper och syfte

Som nybliven mamma kommer du bära på ett barn som blir tyngre och tyngre, vilket påfrestar både rygg, axlar och armar. Därför är sittande rodd med gummiband en perfekt övning för att förbereda sig! Gummibandsrodd kan utföras av alla och speciellt den sittande varianten, då bäcken får stöd av den sittande positionen.

Sittande rodd med gummiband tränar främst ryggmusklerna, axelmusklerna, men även biceps till en viss del. Allt du behöver hemma för att utföra ryggövningen är ett gummiband. Det finns många olika och de behöver inte heller vara de dyraste för att de ska vara bra.

Utförande Sittande rodd med gummiband

Sätt dig på en yoga matta eller dylikt. Lägg mittendelen av gummibandet under båda dina fötter. Håll i andra änden av gummibandet med båda händerna. I startpositionen är armarna raka. Se till att du är rak i ryggen och har en bra hållning, aktivera magstödet. Dra gummibandet mot midjan genom att böja på armbågarna. För samtidigt axlarna bakåt och för ihop skulderbladen. Stanna här en kort stund innan du långsamt återgår till startpositionen och upprepar.

Armarna ska vara nära kroppen under hela övningen. Fokusera på att inte streta utåt med armbågarna utan hålla dem raka medan du drar i gummibandet.

Tips

Det positiva med gummiband är att du helt själv väljer motståndet genom att variera spänningen i gummibandet. Träning med gummiband är skonsamt mot kroppen då det är en sorts motståndsträning med din egen kroppsvikt.

Känner du att det är svårt att sitta med raka ben och rak rygg samtidigt? Du kan då böja lite lätt på benen, det viktigaste i sittande rodd med gummiband är att just ryggen hålls rak för att träna rätt muskelgrupper.

Vill du öka motståndet i din gummibandsrodd? Korta ner gummibandets längd genom att greppa det lite längre fram än vanligt.

En grym övning för att förbereda sig inför det spännande mammalivet!

Annons