Annons
Annons

Flyes

Muskelgrupp och syfte

Flyes är en utmärkt övning för att öka bredden av ditt bröst. Övningen stimulerar yttersidan av bröstet på vägen ned och klämmer du ordentligt ihop bröstet när dina armar är rakt upp i slutet av övningen så får innerdelen av bröstet bra tryck. Viktigt att du kontrollerar vikten och har kontakt med bröstet genom hela övningen. Gör hellre många reps än att du tar en vikt som du inte kan styra.

Utförande Flyes

Använd en plan bänk. Har du tunga vikter kan det vara en bra idé att först sitta på bänken med hantlarna vilandes på dina knän. Lyft upp en hantel i taget mot din axel och ta hjälp av styrkan i ditt knä och ben för att lyfta upp hanteln. När du fått upp båda hantlarna lutar du dig ned samtidigt som du lyfter upp armarna mot taket. Hantlarna ska ligga i linje ovanför axlarna med handflatorna vända mot varandra. Hela dina fötter skall vara i marken. Dina handleder skall vara låsta. Böj armarna något för att inte belasta armbågar och nedre delen av biceps och behåll denna position både på vägen ned och på vägen upp. Tänk dig att du kramar ett stort träd.

Andas in samtidigt som du sakta sänker hantlarna ned mot golvet tills dess att dina armbågar hamnat något under ryggen. Lyft sedan upp hantlarna till utgångspositionen samtidigt som du andas ut. När du väl kommit tillbaka till utgångspositionen så klämmer du ihop innerdelen av bröstet, känn verkligen på trycket och håll så någon sekund.

Tips

Var väldigt noga med att inte ändra armarnas böjning genom övningen. Kör du på för mycket vikt som gör att du måste böja armarna för att klara av övningen så försämrar du kontakten och effekten på bröstet, kontrollera vikten inte tvärt om!
Vill du variera lite så kan du vrida dina armar så att handflatorna pekar framåt.

Utförande och muskelkarta

                

Alternativa övningar

Annons