Annons
Annons

Face pull

Muskelgrupper och syfte

Face pull är en isolationsövning som bygger både muskler och definierar trapsen. Axelövningen är precis vad den låter som – ett ansiktsdrag där du drar kabelhandtaget mot ansiktet. Du kommer även att träna fler muskelgrupper i rörelsebanan. För övningen behöver du en kabelmaskin.

Utförande Face pull

Ställ dig lätt framför kabelmaskinen, använd det långa repet som handtag och greppa det längst ut. Böj lätt på benen, engagera sätesmuskeln och stabilisera bålen.

Dra skuldrorna bak och ner, håll axlarna nere och dra samtidigt armarna upp och förbi huvudet. Dra repet mot ansiktet, händerna bör vara i höjd med pannan och armbågarna ska vara lägre, i 90 graders böj i slutpositionen eller lite lägre. (Ungefär som när du flexar biceps, händerna är över öronen i pannhöjd.) Tryck ihop skulderbladen i slutpositionen och behåll toppläget i en sekund. Sänk därefter kontrollerat och långsamt tillbaka till raka armar.

Tips

Se till att axlarna inte åker upp mot öronen under rörelsen. Vanligt är också att armbågarna åker in mot kroppen eller att händer hamnar för nära huvudet vid utmattning eller om vikten är för tung. Håll kontroll i övningen, se till att kroppen är stabil i rörelsen och att det känns i axlarna.

Muskelkarta

Annons