Annons
Annons

Enbensvadpress med hantel

Muskelgrupper och syfte

Enbensvadpress är en mycket effektiv isolationsövning för vadmusklerna. Vaderna är en muskel som många tror tränas dagligen – och visst gör den det – men är det tillräckligt. Starkare vader är positivt för allt. Det leder till att du kan lyfta tyngre, oftast vara mycket mer stabil, och orka med vardagen.

Vadövningen finns i fler varianter såsom sittande vadpress och stående vadpress. Fler vadövningar hittar du i vår övningsbank under benövningar. Glöm inte vaderna när du tränar!

Utförande Enbensvadpress med hantel

Ställ dig med ena benet på en upphöjning, som inte behöver vara jättehög (låda eller dylikt). Placera endast främre delen av foten på kanten. Låt det andra benet hänga fritt vid sidan om.

Håll en hantel i ena handen och lyft upp kroppen genom att använda vadmusklerna. Använd samma muskler för att kontrollerat återgå till startposition.

Tips

Kom ihåg att ta det försiktigt i början när du gör denna övning så att hälsenan inte tar skada. Om du inte tränat vaderna isolerat tidigare, rekommenderar vi att du först startar denna övning utan hantlar. Kör den endast med kroppsvikten för att sedan bygga på ytterligare med styrka genom att inkludera hantlar.

Utförande och muskelkarta

Enbensvadpress utförande                                                Enbensvadpress muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons