Annons
Annons

Se övningsvideo för burpees här

Burpees

Muskelgrupper och syfte

En burpee är en kroppsövning som tränar hela kroppens viktiga muskler samt bidrar till bättre kondition. Burpees tränar bröst, armar, bålen, benen och sätesmuskeln, främst.

Övningen har på senare tid blivit populär i cirkelträning och bl.a. kampsporter då den bygger styrka och kondition samtidigt. Armhävningen i burpeen tränar bröst och armar, när man hoppar bakåt, ansträngs hela bålen och i upphoppet både ben- och sätesmuskler. Pulsen stiger rejält under rörelsemönstret, vilket även gör burpees till en form av konditionsträning.

Utförande Burpees

För att påbörja din burpee: ställ dig lite bredare än axelbrett med gott om utrymme framför och bakom dig.

Hoppa eller kliv bakåt med benen och kom snabbt ner i en armhävning där bröstet nuddar golvet. Gör en armhävning och hoppa eller kliv därefter fram så att båda fötterna är i linje med händerna och hoppa upp i ett upphopp. Tänk här på att böja i benen och inte i ryggen. Gör ett ordentligt upphopp för bästa resultat. Både fötterna ska lämna marken och händerna nudda varandra över huvudet.

Tips

Du kan öka i snabbhet såsom du lär dig tekniken i en burpee. Börja alltså lugnt och kontrollerat för att utföra alla fyra rörelser kontrollerat och öka därefter farten. Du behöver inte göra armhävningen lika strikt som i styrkeövningen med samma namn, huvudsaken är att du kommer upp och ner på golvet i en kontrollerad och mjuk rörelse.

Den enklare varianten av burpees är när man från plankposition tar ett steg framåt eller bakåt. Det mer avancerade är när man hoppar till och från denna position.

Annons

Muskelkarta

burpees burpee muskelkarta

Alternativa övningar

Annons