Annons
Annons

Se övningsvideo för boll rull fot här

Boll rull fot

Muskelgrupper och syfte

Alla bollövningar jobbar med att hitta våra triggerpunkter och att släppa på dem. Övningarna rekommenderas av många när man ska nå djupt in i muskelns vävnad. I boll rull fot jobbar man med att släppa på muskler och bindväv under foten som påverkar flexibiliteten i vader och baksida lår. Det här är en utmärkt övning för alla som kör exempelvis marklyft, knäböj eller andra övningar där resultaten påverkas av rörlighet i vaden eller baksida lår.

Utförande Boll rull fot

Ställ dig utan sko med bollen i ena hålfoten. Lägg tryck på bollen.

Börja långsamt föra foten fram och tillbaka på bollen, så att den masserar undersidan av foten. Arbeta från främre delen av hälen till ”trampdynan”. Arbeta igenom hela undersidan av foten innan du byter. Leta gärna efter områden som känns lite ömmare och lägg lite mer arbete där.

Tips

Arbeta inte för snabbt, rulla så att du har kontroll på bollen. Det kommer troligtvis att göra ont, mer för vissa och mindre för andra. Forcera inte för mycket tryck utan jobba i din egna takt. Känns det inte så mycket, kan du lägga på mer tryck med din kroppsvikt vid behov.

Annons