Annons
Annons

Se övningsvideo för bicepscurl i maskin här

Bicepscurl i maskin

Muskelgrupper och syfte

Biceps är en muskel som många vill träna och även många siktar på att isolera genom vissa övningar. Bicepscurl i maskin, eller bicepscurl överlag, är en övning som isolerar biceps riktigt bra. Armövningen kan utföras av såväl nybörjare som rutinerade styrketränare. Övningen isolerar bicepsmuskeln och ger den en riktigt bra omgång när den utförs enkelt. Tycker man inte om maskiner, kan man också köra liggande bicepscurl med fria vikter.

Utförande Bicepscurl i maskin

Sätt dig i maskinen med armarna bekvämt placerade på dynorna. Greppa handtaget med underhandshandtag. Håll inne armbågarna och streta inte med dem under övningens gång. Sitt rak i ryggen med bra hållning.

Dra axlarna bakåt och nedåt och ”curla”/dra därefter upp handtagen mot dig. Pausa i toppläget och sänk kontrollerat tillbaka till startläget. Hjälp inte till med axlarna, utan lås överarmarna i samma läge under hela övningsrörelsen. Upprepa övningen.

Tips

Som i alla dragövningar bör du behålla en bra hållning i ryggen rakt igenom hela övningen. Håll alltså också axlarna på plats och låt dem inte åka upp mot öronen. Belastningen läggs då mer på axlarna och bicepsträningen går lidande.

Få in tekniken och känn efter att axlar och överarmar är låsta, innan du ökar på i vikt för optimal bicepsträning.

Annons

Muskelkarta

bicepscurl i maskin muskelkarta

Annons