Annons
Annons

Se övningsvideo för benpress här

Benpress

Muskelgrupper och syfte

Benpress är en bra övning för att effektivt träna både bak- och framsida lår, samt sätesmuskeln. Det är ett bra alternativt till knäböj för de som vill träna benmusklerna lite mer explosivt och öka i muskelmassa. Du har nämligen säkerhetsspärrar som ger dig mer trygghet när du ska lyfta tyngre än när du gör det med fria vikter i exempelvis knäböj.

Utförande Benpress

Sätt dig ner i maskinen med ryggen mot ryggstödet och händerna på handtagen som ska finnas på sidan. Placera fötterna på plattan som finns framför dig. Fötterna ska vara relativt högt upp bredare än axelbrett avstånd.

Pressa upp plattan till knäna är fullt utsträckta och återgå sedan till utgångspositionen och upprepa rörelsen.

Tips

Knäna ska peka i samma riktning som fötterna under hela övningen. Se också till att du har hela foten längs plattan. Det viktigaste av allt är att du håller ryggraden i en neutral position under hela övningsrörelsen. Dels för att undvika skador, men också för att inte påfresta ryggen fel.

Har du inte fått in övningstekniken, bör du inte lyfta för tungt. Se till att få in tekniken först och öka på vikter därefter. Är du en rutinerad ”benpressare” är det bara viktigt att du har säkerhetsspärrarna på rätt ställe. Därefter är det bara att pumpa.

Annons

Utförande och muskelkarta

utförande benpress                 benpress muskelkarta

Annons