Annons
Annons

Se övningsvideo här

Band pull aparts

Muskelgrupper och syfte

Band pull aparts är en enkel övning men också en ganska genialisk sådan. Rörelsen stärker musklerna i din övre rygg, samtidigt som den stabiliserar lederna i skuldrorna. Genom att förbättra och stärka dessa områden, kommer du att öka din styrka i övningar såsom bänkpress, knäböj och marklyft.

Övningen kan köras som en uppvärmning med 10-20 reps eller som del av ett träningsprogram med 50-100 reps.

Utförande Band pull aparts

Greppa gummibandet ute i ändarna. Ställ dig med fötterna axelbrett och med rak rygg. Spänn upp bandet lite lätt i brösthöjd. Blicken framåt.

Dra axlarna lätt bakåt och nedåt, ”brösta upp”. Dra därefter isär bandet tills armarna är minst i linje med kroppen och bandet nuddar bröstet. Knip samtidigt ihop skulderbladen helt. Släpp därefter tillbaka till utgångspositionen och låt skulderbladen åka isär igen.

Tips

Kom ihåg att hålla axlarna sänkta. Du vill också utföra rörelsen likadant med båda armarna. Man har oftast en liten sidoskillnad vilket gör att den ena axeln hamnar högre än den andra eller at man böjer den ena armen mer. Gör gärna övningen mot en spegel med målet att båda sidorna ser likadan ut under rörelsen.

Tycker du att det är för tungt att hålla gummibandet dubbelt, som i videon ovan, kan du lägga det runt dig och börja med endast ett singel gummiband. Ena sidan av gummibandet är alltså bakom dig och det andra håller du framför dig, likadant som i videon ovan. Därefter utför du övningens rörelse enligt ovan beskrivet utförande.

Annons

Muskelkarta

band pull aparts muskelkarta

Alternativa övningar

Annons