Annons
Annons

Axelpress

Muskelgrupper och syfte

Axelpress är en ganska vanlig axelövning som tränar hela axeln effektivt. Utöver detta får du även lite träning i triceps och överarmssträckaren i övningens rörelsebana. Vidare stärker axelpress även de muskler som stabiliserar ryggraden. En win-win övning, helt enkelt.

Den kan utföras stående eller sittandes, då stående ställer mer krav på din kroppshållning. Hursomhelst, måste du alltid aktivera bålen när du utför axelpress för att belasta muskeln rätt.

Utförande Axelpress

Välj ett par hantlar som passar dig och som du kan hantera kontrollerat (överdriv inte från början). Sätt dig sedan ner på en bänk, antingen uppfälld för att sitta stabilare eller en plan bänk. Lyft sedan upp hantlarna så du har dem i öronhöjd och armbågarna pekandes mot golvet. Handflatorna ska peka ifrån dig.

Lyft upp hantlarna i en kontrollerad rörelse tills armarna är utsträckta mot taket. Håll i toppläget i 1-2 sekunder. Gå sedan tillbaka till utgångspositionen och upprepa rörelsen.

Tips

Kom ihåg att inte släppa hantlarna när du är på väg ner. Hantera hantlarna kontrollerat under hela rörelsen. Lyfter du fel kommer du inte att träna axlarna, utan istället felbelasta armar eller rygg.

När man pressar upp vikterna vill ryggen svanka. Har du aktiverat bålen kommer det istället att bli en nyttig, naturlig svank och dina djupa och nedre magmuskler kommer att få lite träning.

Utförande och muskelkarta

                     

Annons

Relaterade övningar

Annons