Annons
Annons

Axellyft med viktskiva

Muskelgrupper och syfte

Axellyft med viktskiva är en kontrollerad axelövning som bygger styrka i hela axeln. Efter några reps kommer du troligtvis också att känna av övningen i magmusklerna, eftersom övningen sätter stora krav på att bålen ska vara stabiliserad och spänd under hela rörelsebanan.

Utförande Axellyft med viktskiva

Stå upp i atletisk hållning med lätt böjda ben. Spänn bålen för att kontrollera och stärka hållningen. Axlarna ska hållas neråt och skuldrorna lätt nedåt. Håll viktskivan i händerna vid midjan i ett spänt grepp för att spänna musklerna så mycket som möjligt.

Spänn bålen och lyft nu viktskivan rakt fram/uppåt tills armarna är sträckta. Håll kvar i toppositionen i (som högst) axelhöjd i 1-2 sekunder innan du långsamt sänker till startposition.

Tips

Kom ihåg att inte höja axlarna under tiden som du lyfter med armarna. Axlarna ska inte åka uppåt och nedåt såsom du lyfter, utan hållas i en stabil position. Gunga inte med ryggen och bäcken när du lyfter, utan bibehåll en spänd bål och lyft endast med armar och, främst, axlar.

Utförande och muskelkarta

                       

Annons