Annons
Annons

Se övningsvideo för armhävningskomplex här

Armhävningskomplex

Muskelgrupper och Syfte

Armhävningskomplex liknar på många sätt en solhälsning i yoga, förutom att man inte rullar fram och sträcker ut bålen. Båda är rörlighetsövningar och grymma för både höft och axlar. Armhävningskomplex jobbar med den övergripande rörligheten i hela din kropp. Fokus ligger dock på  ökad bålstabilitet och aktivering samt rörlighet i höften och axlarna.

Övningen kan användas för att värma upp höft och axlar, men också som en del av ditt befintliga träningsprogram. Känner du dig speciellt stel i just höfter och axlar, rekommenderar vi att du kör kroppsövningen innan varje träningspass.

Utförande Armhävningskomplex

Ställ dig i armhävningsposition, planka med raka ben och armar, samt med bålen spänd för en parallell position längs med golvet.

Utför en skulderblandsarmhävning, dvs utan att tappa positionen i resten av kroppen eller böja armarna, dra ihop skulderbladen och tryck fram/tillbaka dem igen. Därefter utförs en vanlig armhävning, böj armarna i armbågen och gå ner till bröstet nuddar golvet, därefter upp igen. När du kommer upp, pressar du rumpan bakåt och uppåt (likt det du gör vid en solhälsning i yoga) och ”viker” kroppen i höften. Du gör detta utan att tappa hållningen eller runda ryggen eller böja benen. Håll en sekund i ytterläget, armarna raka, och kom tillbaka till utgångsläget, armhävningens startposition

Tips

Utför rörelserna kontrollerat och strikt. Skynda dig inte igenom övningen, utan ta din tid för att lära dig rörelsemönstret innan du ökar i frekvens. Behöver du böja på benen i sista momentet kan du göra det lite lätt. Det viktigaste är att ryggen och armarna behålls raka för optimal rörlighetsträning.

Annons

Muskelkarta

armhävningskomplex muskelkarta

Annons