Annons
Annons

Stretchövningar

I denna kategori har vi samlat en uppsjö av effektiva stretchövningar för hela kroppen! Med hjälp av stretching kommer dina muskler att slappna. Det leder till förbättrad blodcirkulation, snabbare återhämtning och mindre träningsvärk.

Övergripande stretchövningar

Stretchövningar

Under träning spänner du dina muskler upprepade gånger. Trots att du avslutat ditt träningspass återstår det spänningar i muskelfibrerna. Genom att utföra stretchövningar efter ett avklarat pass kan du motverka kvarvarande spänningar. I denna kategori har vi samlat en uppsjö av effektiva stretchövningar för hela kroppen!

Med hjälp av stretching kommer dina muskler att slappna av. Det leder till förbättrad blodcirkulation, snabbare återhämtning och mindre träningsvärk. Det finns många omdiskuterade orsaker rörande uppkomsten av träningsvärk. Bland dem hittar vi mjölksyra, kramper, bristningar samt utförandet av bromsande rörelser i hög hastighet. Den sistnämnda är den orsak forskare anser leder till träningsvärk.

När du stretchar ökar blodflödet i dina muskler och med genomströmningen transporteras bland annat mjölksyra bort. Detta fenomen kan vara anledningen till att du upplever att du får mindre träningsvärk om du stretchar.

Bra stretchövningar leder framförallt till smidigare muskler. Stretchar du när du styrketränat slipper du bli stel på grund av att dina muskler är förkortade. Stretching gör dig helt enkelt mer rörlig. Ökad rörlighet innebär också en ökad flexibilitet, som gör att du enklare kan genomföra komplexa styrkeövningar.

Ta hjälp av våra stretchövningarna och tänj sakta ut dina muskler efter att du styrketränat. Håll varje enskild stretchövning i ungefär 15 sekunder. Slappnar muskeln ändå inte av ordentligt kan du upprepa stretchövningen till dess att önskad mjukhet uppstår.

Annons