Annons
Annons

Ryggövningar

Ryggövningar är ett absolut måste för dig som vill bygga en stark kropp. Din rygg utgör en av de största muskelgrupperna i din kropp. När du tränar en så stor muskelgrupp som ryggen så frigörs testosteron som hjälper all övrig muskeltillväxt i kroppen. Starta därför gärna veckan med ryggträning så att du inte missar den.

Ryggen är inkopplad i de flesta rörelser du gör, både som aktiv och i vardagen. Därför är det extremt viktigt att du tränar ryggen. Din hållning kommer att förbättras och skador och ryggvärk att minska.

Ryggens sammantagna muskulatur är ganska komplex. För att hjälpa dig att få en muskulösare rygg så har vi här samlat en rad ryggövningar. De tränar dels hela ryggpartiet men även övningar som fokuserar på det övre, mittersta samt nedre ryggpartiet specifikt.

I stora drag kan man säga att alla övningar som går ut på att dra vikt uppifrån och ned bygger bredden på din rygg. Övningar som går ut på att dra vikt framifrån och mot ditt bröst bygger djup.

Genomgående för de flesta ryggövningar är att ett grepp där händerna ligger nära varandra fokuserar mer på området närmast din ryggrad medan ett brett grepp mer belastar de breda partierna.

Mitten rygg

Nedre rygg

Annons

Övergripande ryggövningar

Övre rygg

Ryggövningar

Ett varierat och mångsidigt träningsprogram för ryggen i kombination med god teknik kan leda till en starkare och friskare rygg. Med en mer vältränad rygg får du bättre hållning och rörlighet samt reducerar skaderisken inom andra styrketräningsövningar.

Har du ett stillasittande arbete är det viktigt att styrketräna ryggen. Smärta och värk i ryggen kan motverkas med ryggövningar och ökar du muskelmassan i ryggen blir belastningen inte heller lika stor på ditt skelett. Magmusklerna och ryggmusklerna bidrar tillsammans till en perfekt hållning och rak rygg. När du genomför diverse ryggövningar ska du alltid spänna magen för bästa resultat och kontroll.

Sittande rodd, marklyft och chins är exempel på effektiva ryggövningar. I denna kategori presenterar vi många bra ryggövningar som du kan testa på gymmet. Vi ger dig en större förståelse för många olika former av ryggövningar och tar du del av beskrivningarna och bilderna kan du förbättra din teknik. Allt eftersom övningarna ger utdelning kan du öka belastningen samt antalet repetitioner.

Skulle du känna dig osäker på hur du genomför en speciell ryggövning på rätt sätt, bör du fråga någon mer erfaren tyngdlyftare eller en instruktör att demonstrera övningen. Ofullständig teknik kan leda till skador som hämmar dig i din styrketräning. Glöm inte att värma upp ordentligt samt stretcha och vila efter utfört ryggpass.