Annons
Annons

Kettlebellövningar

Kettlebellövningar erbjuder en funktionell träningsform som tränar flera muskler samtidigt. På senare år har det blivit en alltmer populär träningsform, tack vare CrossFit. Kettlebellträning aktiverar hela kroppen och ger dig bättre balans, flexibilitet och koordination. Dessutom jobbar man mycket med uthållighet och reflexer.

Många av kettlebellövningarna hjälper att motverka skador och annat som kommer som direkt följd av vårt stillasittande liv. Övningarna är alltså extra bra för dig som har stel bröstrygg, framskjutna axlar och stela höfter.

Läs vidare om kettlebellträning i slutet av denna sida.

Övergripande kettlebellövningar

Mer om kettlebellövningar

När du tränar med kettlebells tränar du din muskelstyrka och din kondition. Du får alltså ett rejält träningspass för hela kroppen. Det är ett effektivt träningssätt för alla som söker en dynamisk sorts helkroppsträning. Övningarna lägger mest belastning på din rygg, dina armar och axlar. För att undvika skador ska du därför se till att både värma upp och stretcha.

Fördelar och nackdelar med kettlebellövningar

Vi börjar med vår favoritdel: fördelarna med kettlebellträning. Det finns ganska många fördelar, men en av de främsta är att det är tids- och platseffektiv träning. Du tränar alltså styrka, kondition, rörlighet, koordination och reflexer på samma gång – med bara ett verktyg. Det är ett bra val för alla som har fullspäckade scheman och inte hinner ta sig till gymmet.

Vidare, är en fördel att kettlebells ger en sorts stretch-shortening träning. Stretch-shortening är i princip att muskler och senor töjs ut i den excentriska fasen (stretch) av övningen och i den efterföljande koncentriska fasen (shortening) fjädrar muskler och senor direkt tillbaka. Oftast händer just denna sorts träning vid exempel löpning och olika sorters hopp i höft, knä och fotledsmuskler. Detta bör inte förvirras med att släppa ner vikten mot bröstet i bänkpress, då detta istället kan leda till skador. Ett exempel på stretch-shortening cykeln vid styrketräning är vid bicepscurls. När du släpper ner vikten kontrollerat (excentrisk fas/stretch) lagrar kroppen energi i muskler och senor, som därefter direkt utnyttjas när du lyfter vikten med din biceps (koncentrisk fas/shortening). Du kan alltså även vara energieffektiv i kettlebellövningar, som alltid jobbar i stretch-shortening fasen genom dess snabb ryck etc.

En tydlig nackdel med kettlebells är just att inlärningsfasen med träningsverktyget är betydligt längre än det med exempelvis hantlar eller en skivstång. Tar man sig bara tiden och lär sig övningarna noggrant, finns dock inte många fler nackdelar. förutom att det kan kosta om man vill ha sina egna kettlebells.

Att tänka på vid kettlebellträning

Som nämnt ovan kan kettlebellövningar vara lite knepiga om man aldrig tidigare testat. När man däremot lärt sig tekniken, är det bara att köra, för bättre dynamisk träning är svårt att få. Du bör alltså inte hoppa på de tyngsta vikterna direkt. Kör istället med de lätta och såsom tekniken sitter, kan du öka vikten samt antalet repetitioner.

Här har vi samlat kettlebellövningar som är säkra, enkla och effektiva och som kan användas av vem som helst. Är du ute efter övningar som sparar tid och tränar hela din kropp på ett roligt och dynamiskt vis har du hittat helt rätt. Är du sugen på ett riktigt kettlebellpass? Testa vårt här!

Annons