Annons
Annons

Bröstövningar

Den största muskeln på överkroppens framsida är bröstmuskeln. Välutvecklade och breda bröstmuskler hos män är eftersträvansvärt. Vi har samlat en rad övningar som verkligen ger resultat. Du hittar bröstövningar som är övergripande och aktiverar hela bröstmuskeln, samt isolerande övningar för både övre bröst och undre bröst.

Nedre bröst

Övergripande bröstövningar

Annons

Övre bröst

Bröstövningar

Även om bröstövningar ofta delas in i tre olika grupper är bröstmuskeln en enda sammanhängande muskel. Samtliga muskeldelar aktiveras när du utför diverse övningar, bara i olika hög grad. Att träna bröstet kan vara svårt till en början, men när man väl fått grepp om tekniken är utdelningen stor. Med ökad bröstmuskulatur får överkroppen ett bättre visuellt intryck och hela överkroppen ser mer välformad ut.

De flesta bröstövningar utförs liggandes ner på rygg. För att inte drabbas av skador, framförallt på skulderbladen, är det viktigt att alltid ha skuldran sänkt under bröstövningens gång samt att inte svanka. Styrketräning är och förblir en träningsform där tekniken är det allra viktigaste och inte antalet kilon man lyfter. Olika typer av pressövningar som bänkpress och hantelpress är de vanligaste och mest effektiva bröstövningarna.

I denna kategori kan du få en större förståelse för diverse bröstövningar och testköra dem på ditt gym. Allt eftersom övningarna ger utdelning kan du öka belastningen samt antalet repetitioner. Är du osäker på hur man genomför en viss bröstövning, trots våra noggranna beskrivningar och bilder, ska du alltid ta för vana att be någon mer erfaren styrketränare eller en instruktör på ditt gym att demonstrera övningen för dig.

Annons