Annons
Annons

Axelövningar

Vi ger dig tips och råd på bra axelövningar som aktiverar den sammantagna axelmuskulaturen rent generellt. Andra fokuserar på axlarnas utsida, baksida eller kappmuskel.

 

Baksida axlar

Kappmuskeln

Annons

Övergripande axelövningar

Utsida axlar

Axelövningar

Samtliga axelövningar beskrivs ingående med bild och text för att du ska få kunskap om hur du ska utföra axelövningarna på rätt sätt. En bra grundteknik leder till snabbare muskeltillväxt och minimerar risken för skador.

För en muskulös och välformad överkropp krävs träning av axlar, bröst, rygg, mage och armar. Axelmuskulaturen och ryggmuskulaturen har störst inflytande på det visuella resultatet. Vill man börja förändra sin överkropp mot en mer välformad sådan bör man inkludera axelövningar i sitt träningsprogram. Själva axelbredden grundas på hur pass långa nyckelben man har, så den aspekten av axlarna är svår att påverka, men volymen och formen går givetvis att förändra med hjälp av styrketräning.

Axelövningarna som vi presenterar här kan du använda för inspiration samt efter testning utöka ditt existerande träningsprogram med. Med hantlar och skivstänger kan du öka belastningen allt eftersom du blir starkare. Att sträva efter att slå sina personliga viktrekord är en bra morot för en ökad muskelmassa och fortsatt motivation.

Viktigt att tänka på är att aldrig lyfta tyngre än man klarar av. Att tekniken förblir god och kontrollerad genom hela övningen är det som räknas och inte hur tunga viktskivor som sitter på viktstången. Ta del av våra samlade axelövningar och låt dig uppmuntras till att få en muskulösare överkropp och roligare och mer varierande styrketräningspass på gymmet.

Annons