Annons

Lätt styrketräning är bästa medicinen mot tennisarmbåge

Annons

En nyligen publicerad studie visar att idrottsutövare som till följd av idrottandet eller vardagliga aktiviteter har drabbats av smärta i armbåge eller överarm kan bli av med sina problem med hjälp av lättare styrketräning.

Studien presenterades på ett möte med the American Orthopaedic Society for Sports Medicine i Keystone, Colorado och visade enligt forskargruppen bakom studien att tennisarmbåge är ett fenomen som drabbar närmare tre procent av den amerikanska befolkningen. Man invaggas lätt i den falska tron att det bara är tennisspelare som drabbas av detta, men så är inte fallet. Även alla vi andra ”vanliga dödliga” kan råka ut för tennisarmbåge om vi inte ser upp.

Timothy F Tyler, assisterande forskare vid Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma i New York City menar att studien visar på det faktum att lättare styrketräning är ett utmärkt hjälpmedel för att komma tillrätta med tennisarmbåge.

- Vår studie pekar på det, säger Tyler.

I studien delade man in 21 personer som alla led av tennisarmbåge i två skilda grupper. Båda grupperna tilldelades möjligheten att använda sig av olika hjälpmedel såsom ultraljud och massage i behandlingen. En grupp körde mekanisk handledsträning med hjälp av gummiband medan den gruppen följde ett standardiserat träningsprogram med isotonisk styrketräning för handleden. Programmet bestod av tre set om 15 repetitioner vardera som man mycket enkelt kunde utföra i hemmets lugna vrå..

Genom att använda sig av en mängd olika skalor för smärta och rörelser kunde forskarna mycket lätt identifiera varje förändring hos försökspersonerna. De som använde gummibandet i sin träning hade betydligt bättre resultat på alla skalor, speciellt vad gäller styrka, än de som inte gjorde det.

- Jämfört med andra medicinska behandlingar för tennisarmbåge, såsom kortisoninjektioner, som kräver närvaro av medicinsk personal och allt som oftast resulterar i besvärliga bieffekter är den här behandlingen inte bara kostnadseffektiv utan även tidsbesparande i och med att patienterna inte behöver komma till kliniken för att få den, säger Timothy F Tyler.

2 Comments

  1. Chaan

    17 september 2010 at 13:01

    Jag har haft mycket problem med överansträngda knäsenor (patellasenor) och provat alla möjliga träningsupplägg. Enda medicinen jag hittat är promenader, regelbundna sådana (3 kilometer om dagen och mer). Tennisarmbåge liknar mycket hopparknä, som man kan kalla min åkomma. Nu framgår det inte tydligt antal reps på gummiband kontra vanlig styrketräning i den här studien/artikeln men min erfarenhet vid akut överansträngning av senor, är att ju lättare och fler reps desto bättre. Att överanstränga en sena mer genom tung träning hjälper i vart fall inte, där håller jag helt med studien, det som dock vore mer intressant vore om de jämfört simning med styrketräning i fallet tennisarmbåge. Mot akut tennisarmbåge skulle jag tro att motionssimning är utmärkt. När det gäller behandling av akut överansträngning av senor är idén (om motion) att tvinga igenom så mycket blod som möjligt för att ge senorna möjlighet till reparation. Senor har dålig blodtillförsel, helt ojämförbart med muskler, och de har bara små blodkärl, inga rejäla artärer som kan öppna upp för fullt som hos muskler. Eftersom de i vilket fall inte går att tvinga in mer blodvolym per sekund än vad kapillärerna ger, så kommer inte styrketräning nämnvärt öka blodtillförseln in i vävnaden i senorna. Däremot som förebyggande träning är säkerligen styrketräning ypperligt mot överansträngning av senor. Ju starkare de är, desto mindre risk för överansträngning.

  2. dodland

    9 oktober 2011 at 19:50

    Jeg syntes dette er en interessant artikkel som bekrefter noe av det man tenker innen vanlig behandling fra tidligere – nemlig at styrketrening ikke forverrer smerter i sener. Det er jo logisk ut fra studien at personene ble bedre, ettersom tennisalbue ofte kommer av ensidige belastninger av mer statisk karakter (eks. bevegelser fra datamus, eller det statiske grepet til en tennisspiller i det han treffer ballen i slaget). Det skal også tilføres artikkelen at man i behandling av seneskader i de fleste sammenhenger har god effekt av eksentrisk trening, og ikke tung konsentrisk eller statisk. Eksentrisk trening har i noen sammenhenger vist seg mer effektiv enn medisin og UL (ultrasound).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons