Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Testosteron ökar din muskeltillväxt

Testosteron är ett hormon som främjar muskeltillväxten. För att bli större och starkare vill man som flitig styrketränare gärna maxa produktionen av testosteron i kroppen. Både kvinnor och män kräver detta hormon för att kunna växa sig större rent muskulärt.

Innehållsförteckning:

  1. Ökad muskelmassa med testosteron
  2. Så optimerar du dina naturliga testosteronhalter
  3. Stress försämrar din testosteron produktion

Denna guide lär dig:

  • Testosterons inverkan på muskeltillväxten
  • Hur du kan öka dina halter av testosteron på naturlig väg
  • Faktorer som sänker dina testosteronnivåer

1. Ökad muskelmassa med testosteron

Testosteron är ett hormon som främjar muskeltillväxten. För att bli större och starkare vill man som flitig styrketränare gärna maxa produktionen av testosteron i kroppen. Både kvinnor och män kräver detta hormon för att kunna växa sig större rent muskulärt. Många associerar testosteron med doping inom träningsvärlden men det är ett helt naturligt ämne som också kan förhöjas på naturlig väg.

Vilket kosttillskott passar dig?

    male
    Man
    female
    Kvinna
    male
    Tonåring
    male
    20-39
    male
    40+
    male
    Gå ner i vikt
    male
    Bygga muskler
    male
    Optimal Hälsa
    male
    Prestation

    2. Så optimera du dina naturliga testosteronhalter

    Med god och stabila nivåer av testosteron främjas en friskare kropp, ett bättre humör, ökad energinivå, förbättrad muskeltillväxt, ökad sexuell lust och mycket mer. Du kan optimera dina naturliga testosteronhalter genom att reducera ditt underhudsfett.

    Är du vältränad och har lite kroppsfett ökar halterna av testosteron. Har man mycket underhudsfett gynnas hormonet östrogen istället för testosteron. Östrogen förknippas ofta med kvinnor men precis som testosteron finns detta hormon hos båda könen, det är bara halterna av de båda hormonerna som är olika höga rörande respektive kön.

    Testosteron frisätt i högre grad när du anstränger dig hårt. Lyfter du extra tungt på gymmet kommer högre doser av testosteron samt tillväxthormon som gynnas en ökad muskelmassa att frigöras.

    Träningsövningar som aktiverar hela kroppen som knäböj, marklyft, utfall och militärpress är bäst för att få fart på testosteronet. Dessa övningar kan du belasta tungt och utföra relativt få repetitioner av men ändå få ett maximalt resultat.

    Kvalitativ nattsömn är också avgörande för dina naturliga testosteronnivåer. Sömn är ruskigt bra för produktionen av testosteron då kroppen framställer som mest av hormonet under denna del av dygnet. Att intervallträna, spurta och sprinta kan också leda till förhöjda nivåer av testosteron.

    Precis som med grundläggande styrkeövningar får du stor utdelning för en mindre insats när du tar ut dig helt under korta perioder. Att springa allt vad du klarar en viss sträcka och sedan vila och repetera kommer göra underverk för dina testosteronhalter.

    Under vinterhalvåret när solen lyser med sin frånvaro kan ett tillskott av vitamin D behövas för att få upp testosteronnivåerna. D-vitaminbrist påverkar halterna med testosteron negativt och kan stiga om du istället äter mer D-vitamin än du behöver.

    Fett gynnar en förbättrad produktion av testosteron i kroppen. Högre intag av mättade och fleromättade fetter kan göra att ditt testosteron skjuter i höjden. Alla fetter är bra även de från nötter, frön, raps och oliver.

    3. Stress försämrar din testosteron produktion

    Låga testosteron halter kan bero på mycket. Ägnar du dig inte alls åt de ovan nämnda tips och trixen kan det vara så att du ligger i riskzonen för att drabbas av testosteronbrist.

    Stress är något som har en rejält sänkande effekt på testosteronet. Stress triggar nämligen kortisol som är en stor testosteronbov. En ökad utsöndring av kortisol hämmar testosteronproduktionen och leder även till att fettinlagringen ökar.

    För att gynna goda och naturliga halter av testosteron bör du undvika att stressa. Situationer som ger uppkomst till mycket stress är negativt för så mycket mer än bara testosteronet. Psyket och välbefinnandet ökar om du är lugn och glad. Stora mängder alkohol har också en negativ effekt på kroppen produktion av testosteron.

    Försök att minimera din alkoholkonsumtion, vilket även innebär att du kapar onödiga kalorier. Har du mer sex kommer dina halter av testosteron att öka. Med goda halter av hormonet är det också sannolikt att sexlusten stiger ännu mer, vilket främjar ett bättre samliv och för dig som styrketränar en snabbare muskeltillväxt.

     

    Fitness Videos

    Relaterade produkter

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Annons