Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Sojaprotein: ett fullvärdigt kosttillskott

Ät tillskott av sojaprotein för en bättre proteinbalans och muskeltillväxt! Sojaprotein har hög kvalitet och liknar det protein du finner i ägg och mjölk.

Innehållsförteckning:

  1. Vad är sojaprotein?
  2. Är sojaprotein bra för kroppen?
  3. Kända fördelar med sojaprotein
  4. Skillnader mellan sojaprotein och vassleprotein
  5. Hur kan jag använda sojaprotein?

Denna guide lär dig:

  • Vad sojaprotein är och hur det påverkar kroppen
  • Kända fördelar med sojaprotein
  • Skillnaden mellan sojaprotein och vassleprotein
  • Hur du bäst använder sojaprotein

1. Vad är sojaprotein?

Sojabönor har ett högt proteininnehåll och det är ur dessa gröna bönor som man utvinner protein till olika kosttillskott. Sojaprotein har hög kvalitet och kan likställas med det protein du finner i exempelvis ägg och mjölk. Sojaprotein innehåller alla 9 livsnödvändiga aminosyror och är därmed ett fullgott substitut till animaliskt protein. Lider du av mjölkallergi är soja dessutom ett bra val då det är fritt från laktos.

Vilket kosttillskott passar dig?

    male
    Man
    female
    Kvinna
    male
    Tonåring
    male
    20-39
    male
    40+
    male
    Gå ner i vikt
    male
    Bygga muskler
    male
    Optimal Hälsa
    male
    Prestation

    2. Är sojaprotein bra för kroppen?

    Många idrottare använder sig av ett tillskott av sojaprotein för att främja en bättre proteinbalans och snabbare muskeltillväxt. Då sojaproteinet kan likställas med exempelvis vassleprotein, som bygger på mjölk, har det fått stor genomslagskraft i träningsvärlden. Kroppen tar snabbt upp kosttillskott av sojaprotein och utgör en bra källa till extra protein när du tränat hårt och länge.

    Det ryktas om att soja innehåller kvinnligt könshormon östrogen men det stämmer inte. Sojabönor innehåller i sin naturliga form fytoöstrogen men detta hormon är inte detsamma som könshormonet, dessutom renas de flesta sojaproteinkosttillskott som återfinns på marknaden från eventuellt fytoöstrogen.

    3. Kända fördelar med sojaprotein

    Sojaprotein är berikat med en rad positiva egenskaper. Studier har visat att sojaprotein kan sänka kolesterolvärdet, vidga blodkärlen och därmed sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, hämma bröstcancer och PMS-besvär, motverka benskörhet samt ha en viktminskande effekt.

    Sojaprotein är även ett kostnadseffektivt protein och kosttillskott till skillnad från exempelvis kött och fisk och är rikt på både omega 3 och kalcium.

    4. Skillnader mellan sojaprotein och vassleprotein

    I träningsvärlden divideras det ständigt om vilken sorts proteintillskott som är bäst. Många studier har gjorts där man försöker se om sojaprotein eller vassleprotein tar hem guldmedaljen. När det kommer till styrketräning är vikten av protein stor då ämnet är avgörande för uppbyggnaden av muskler.

    Proteintillskottets förmåga att stimulera proteinsyntesen är den punkt som diskuteras mest när olika kosttillskott jämförs. I vissa studier har vassleprotein påvisat en marginell fördel rörande proteinsyntesen gentemot sojaprotein och ibland tvärtom. Kanske ska man inte lägga alltför stor vikt vid alla dess studier utan välja ett proteintillskott som passar en själv.

    Sojaprotein som kosttillskott har många fördelar och rekommenderas starkt som ett proteintillskott vid olika sorters träningsformer.

    5. Hur kan jag använda sojaprotein?

    Sojaproteintillskott kan användas på många olika sätt. Du ska se pulvret som ett komplement till din existerande kost och inte som en ersättning.

    Sojaprotein är perfekt att använda som ett återhämtande mål efter ett tufft träningspass. Då får du snabbt i dig goda proteiner och kolhydrater. Efter träning är det viktigt att du återställer proteinbalansen då du brutit ned musklerna. Det sägs att man bör få i sig cirka 10-20 gram protein under den första timmen efter avslutat träningspass.

    Sojaprotein är också ett utmärkt kosttillskott om du inte är ett stort fan av exempelvis frukost eller lunch. Att blanda sojaprotein i en smoothie kan komplettera en snålt tilltagen frukost. En drink bestående av sojaprotein, bär och yoghurt kan vara ett perfekt mellanmål om du inte har tid eller ork att förbereda lagad mat.

    Förutom protein bör du alltid se till att dina måltider innehåller fett och kolhydrater.

    Fitness Videos

    Relaterade produkter

    • PURE CASEIN fitnessup

      PURE CASEIN

      Högkvalitativt och krämigt måltidsprotein gör dina mellanmål och...

      5.00 av 5
      249 kr Köp
    • PURE RECOVERY JORDGUBB fitnessup

      PURE RECOVERY

      Optimera återhämtningen för bättre träningsresultat! PURE RECOVERY innehåller...

      159 kr Köp

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Annons