Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Beta alanin – den prestationshöjande aminosyran

Beta alanina är ett hett ämne inom träningskretsar. Beta-Alanin är en icke essentiell aminosyra, och kan vara fördelaktig för dig som styrketränar. Beta Alanin är den faktor som begränsar av mängden karnosin i muskeln. 

Innehållsförteckning:

  1. Beta-Alanin i kroppen
  2. Minskad mjölksyra med beta alanin
  3. En naturlig prestationshöjare

Denna guide lär dig:

  • Vilken roll beta-alanin har i kroppen och rörande produktionen av karnosin
  • Vilka positiva effekter aminosyran kan ha på din prestationsförmåga och ditt träningsresultat

1. Beta-Alanin i kroppen

Beta alanina är ett hett ämne inom träningskretsar. Beta-Alanin är en icke essentiell aminosyra, och kan vara fördelaktig för dig som styrketränar. Beta Alanin är den faktor som begränsar av mängden karnosin i muskeln. Ett tillskott av Beta Alanin ger alltså en ökad buffert av Karnosin i dina muskler.

Vilket kosttillskott passar dig?

    male
    Man
    female
    Kvinna
    male
    Tonåring
    male
    20-39
    male
    40+
    male
    Gå ner i vikt
    male
    Bygga muskler
    male
    Optimal Hälsa
    male
    Prestation

    Karnosin är en molekyl som återfinns i våra muskler och består av de två aminosyrorna beta alanin och histidin. Karnosin är inblandat i en rad viktiga funktioner i kroppen. Molekylen är en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler. Karnosin har även förmågan att ökar produktionen av kväveoxid som leder till ökat blodflödet och med den ökad tillförsel av näring och syre i dina arbetande muskler. Ökade nivåer av karnosin kan alltså förbättra din prestation under högintensiv träning.

    2. Minskad mjölksyra med beta alanin

    Beta alanin och histidin skapar alltså karnosin. Med ett överskott av beta alanin kan kroppen tillverka mer karnosin och du kan orka mer och tyngre lyft på gymmet. Det sägs att beta-alanin kan öka din styrka, uthållighet och muskeltillväxt på bara två veckors tid. Karnosinnivåerna i dina muskler sägs öka med omkring 40-65 % efter en månads tid tack vare ett tillskott av beta alanin.

    Vanlig biverkning av ett beta alanin tillskott är stickningar och rodnad i huden. För att slippa biverkningar bör man inte äta ett tillskott som överstiger 10 milligram per kilo kroppsvikt. De stickningar man känner är svåra att förklara vad det beror på men fastslaget är att de inte är skadliga på något sätt.

    Ägnar du dig åt intervallträning, cirkelträning eller tung styrketräning kan du dra nytta av beta alanin. Successivt kan du öka dosen av aminosyran för att se hur pass stor effekt du kan uppnå. Det sägs att efter cirka tio veckor är depåerna med karnosin helt fyllda och då kan det vara läge att minska dosen något. Med hjälp av beta-alanin kan du prestera bättre eftersom mjölksyreansamlingen reduceras.

    3. En naturlig prestationshöjare

    Musklernas ökade buffert på karnosin ger dig goda resultat och beta alanin är lämpligt för dig som behöver en skjuts i rätt riktning. Kroppsbyggare, cyklister, löpare och boxare kan alla dra nytta av aminosyrans positiva effekter. Aminosyran är en naturlig prestationshöjare och kan vara ett skönt verktyg att ta till för att lyckas tangera nya viktmål.

    Många på förhand sammansatta kosttillskott och prestationshöjande preparat innehåller beta alanin, ofta i kombination med koffein som har en uppiggande effekt. Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna.

    Med ett kvalitativt kosttillskott som ger dig både Beta-Alanin och koffein är du redo för ett hårt pass på gymmet eller i löpspåret. Din kropp blir ännu mer uthållig tack vare koffeinet som minskar kroppens förbrukning av glykogen, och på så sätt ökar fettförbränningen.

    Att äta kosttillskott eller inte är helt upp till var och en. Vissa ser stora fördelar med denna typ av prestationshöjare, som till viss del även påverkar psyket i rätt riktning. Då många av dessa ämnen återfinns naturligt i olika livsmedel får vi i oss dem via kosten utan att ta extra tillskott i form av tabletter, pulver och sprayer.

    Du som väljer att avstå från diverse kosttillskott har med andra ord inte sämre förutsättningar att nå dina drömmars toppform. Nyttig mat, bra vila och stark vilja är i slutändan de tre absolut största och mest inflytelserika faktorerna för dig att nå goda träningsresultat och må riktigt bra.

    Relaterade produkter

    • PURE CASEIN fitnessup

      PURE CASEIN

      Högkvalitativt och krämigt måltidsprotein gör dina mellanmål och...

      5.00 av 5
      249 kr Köp
    • PURE BURN fitnessup

      PURE BURN

      Kosttillskottet för dig som vill skala bort det...

      249 kr Köp

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Annons