Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Ta kontroll över aminosyrorna

Alla aminosyror har olika funktioner och uppgifter i kroppen, och för dig som tränar mycket kan ett tillskott av aminosyror ha en positiv effekt på din muskeltillväxt och prestationsförmåga.

Innehållsförteckning:

  1. Därför är aminosyror så viktiga
  2. Aminosyror främjar muskeltillväxt
  3. Grenade aminosyror eller BCAA

Denna guide lär dig:

  • Vilken roll aminosyror har i kroppen och var de finns naturligt
  • Vilka positiva effekter aminosyror kan ha på ditt träningsresultat
  • Vilken typ av kosttillskott av aminosyror du bör satsa på

1. Därför är aminosyror så viktiga

Aminosyror utgör beståndsdelarna i kroppens främsta byggsten; proteiner. Celler, vävnader och diverse kroppsfunktioner är beroende av proteiner för att fungera felfritt. Vårt immunförsvar, muskler och ämnesomsättning klarar sig inte utan proteiner. Totalt existerar det tjugo olika aminosyror varav nio är essentiella, det vill säga kroppen har inte en förmåga att själv tillverka dessa nio aminosyror utan de måste tillföras via kosten.

Vilket kosttillskott passar dig?

    male
    Man
    female
    Kvinna
    male
    Tonåring
    male
    20-39
    male
    40+
    male
    Gå ner i vikt
    male
    Bygga muskler
    male
    Optimal Hälsa
    male
    Prestation

    Resterande aminosyror producerar kroppen på egen hand men de övriga nio kan krävas för själva tillverkningsprocessen. Kroppen har heller inte en förmåga att lagra aminosyror som exempelvis vitamin eller fett. Essentiella aminosyror hittar du i ägg, mjölk, kött, fisk, baljväxter, nötter, gröna grönsaker och fullkornsprodukter.

    2. Aminosyror främjar muskeltillväxt

    Alla aminosyror har olika funktioner och uppgifter i kroppen, och för dig som tränar mycket kan ett tillskott av aminosyror ha en positiv effekt på din muskeltillväxt och prestationsförmåga. Glutamin, Arginin och Ornitin är speciellt nödvändiga för att främja muskeluppbyggnad och ett starkt immunförsvar

    De nio essentiella aminosyrorna är de som bäst främjar vår muskeltillväxt. Då halten av dessa är speciellt höga i animaliska livsmedel får vi i oss stora doser aminosyror via proteintillskott och proteinrika matvaror.

    De grenade aminosyrorna leucin, valin och isoleucin stimulerar proteinsyntesen och minskar kroppens nedbrytning av protein. De har alltså allra störts påverkan på en ökad muskelmassa.

    Den aminosyra som främst hittas i vår muskelvävnad är glutamin. Denna aminosyra är iblandad i kroppens energi- och muskelomsättning och kan hämma hormonet kortisols muskelnedbrytande effekt. Glutamin har även visat sig ha en positiv effekt på musklers förmåga att lagra glykogen efter avslutat träningspass.

    Tillskott av grenade aminosyror och glutamin kan leda till förbättrad blodsocker- och energireglering, hemoglobinproduktion samt muskelreparation och muskeltillväxt.

    När vi anstränger oss hårt kan aminosyran isoleucin samt beta alanin förbättra vår uthållighet. Styrketräning och långvarig konditionsträning kräver en uthållig kropp och förhöjda doser av dessa aminosyror kan hjälpa dig på vägen. Beta alanin motverkar produktionen av mjölksyra och kan hjälpa dig att klara fler repetitioner samt orka springa längre i spåret. Arginin är en annan aminosyra som har påverkan på musklernas uppbyggnad.

    Explosivitet kan öka med hjälp av arginin då aminosyran samverkar med kreatin och kan leda till förhöjda kreatindoser i kroppen. Vidgade blodkärl och ökad styrka är två positiva konsekvenser av en ökad kreatinproduktion.

    En aminosyra kan dock ingå i flera olika proteiner och därmed påverka fler än en funktion i kroppen. De omnämnda är bara ett fåtal av alla de tjugo aminosyrorna som är essentiella för vår överlevnad.

    3. Grenade aminosyror eller BCAA

    Som tyngdlyftare och träningsfantast gör du rätt i att äta tillskott av grenade aminosyror, även kallade BCAA. Du kan få ökad energi, bättre uthållighet och snabbare muskeltillväxt. Effekter som är mycket eftersträvansvärda inom träningskretsar.

    Minskade muskelnedbrytning är en effekt som idrottare ständig jagar och vill reducera med rätt kost och tillräckligt med vila. Den ökade explosiviteten som vissa kan uppleva beror på förhöjda testosteronnivåer. En optimal dos av grenade aminosyror för en atlet är cirka 6-18 gram per dag. Samtliga aminosyror ska intas på en gång då vissa samverkar.

    Viktigt att poängtera är att vid stress och sjukdomar som alkoholism och leverbesvär kräver kroppen större doser av de grenade aminosyrorna. Prova dig fram med kosttillskott av BCAA.

    Med detta enkla verktyg kan du få imponerande träningsresultat snabbare. Glöm inte att rätt kost och kvalitativ sömn fortfarande har en stor inverkan på hur snabbt du når nya träningsmål.

     

    Fitness Videos

    Relaterade produkter

    • PURE VITAMIN fitnessup

      PURE VITAMIN

      Säkerställ att kroppen får de viktiga näringsämnen den...

      179 kr Köp
    • PURE POWER fitnessup

      PURE POWER

      Den perfekta kombinationen av prestationshöjande ingridienser för dig...

      249 kr Köp

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Annons