Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Vegetarisk diet och styrketräning

Att vara träningsfantast och leva efter en vegetarisk diet kräver en del kunskap och planerande men är långt ifrån omöjligt. Som vegan och vegetarian väljer man helt enkelt andra energikällor till de livsnödvändiga näringsämnena än de traditionella.

Innehållsförteckning:

  1. Vegetarisk diet med fullgott protein
  2. Vegetarian och styrketräning, går det?

Denna guide lär dig:

  • Vad en vegetarisk diet innebär och dess fördelar
  • Hur man tillgodogör sig fullgott protein som vegan och vegetarian
  • Hur du kan kombinera en vegetarisk diet med styrketräning

1. Vegetarisk diet med fullgott protein

Det är många som väljer en kost fri från animaliska produkter idag beroende på politiska ställningstaganden eller ur en hälsofrämjande vinkel. Som vegetarian äter man främst vegetabiliska livsmedel men utesluter inte mjölk- och äggprodukter. Som vegan har man en strikt vegetarisk diet där alla typer av vegetabiliska livsmedel utesluts ur kosten.

Protein är en väsentlig källa när det kommer till ökad muskelmassa, och därför har många svårt att tänka sig en vegetarisk diet i kombination med tyngdlyftning. Men det finns givetvis fler proteinkällor än kött, och vegetabiliska sådana är det gott om. Det är framförallt vi människor och våra förutfattade meningar som sätter käppar i hjulet när vi talar protein och träning. Är man påläst och planerar sin kost som vegetarian har man lika stora möjligheter att öka i muskelmassa som en köttätare. Ägg är en fullvärdig proteinkälla precis som livsmedel baserat på sojabönor, baljväxter och quorn. Äter man även mjölkprodukter finns det en hel del protein att hämta i exempelvis keso, kvarg och kesella.

Efterlever man en vegetarisk diet kan man behöva äta lite mer och större portioner än personer som äter kött. Innan man satt sig in i näringsläran kring vegetarisk kost kan det kännas knepigt och ovant att tillaga mat utan animaliska livsmedel, men ju mer man lär sig desto enklare blir det. Vegetariska måltider kan enkelt bli mer näringsrika och mättande genom tillsatser av nötter, bönor, oljor och andra goda fetter som avokado.

B-vitamin är det vitamin som kan vara svårt att tillgodogöra sig om man lever efter en vegetarisk diet. B-vitamin återfinns främst i animaliska livsmedel som kött men finns också i alger och groddar. Järn kan man också lida brist på som vegetarian men går att kompensera genom att tänka på att äta mycket gröna grönsaker som spenat. De är bra järnkällor. Som vegan är det extra viktigt att införskaffa vitamintillskott av B-, D- och kalciumvitamin, järn och även omega 3, eller ha dessa värden under regelbunden uppsikt.

Kostschema för vegetarianer

styrketraningg

Vår träningsexpert Tobias Nilsson svarar på era frågor!

Brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext

2. Vegetarian och styrketräning, går det?

Att vara träningsfantast och leva efter en vegetarisk diet kräver en del kunskap och planerande men är långt ifrån omöjligt. Som vegan och vegetarian väljer man helt enkelt andra energikällor till de livsnödvändiga näringsämnena än de traditionella.

En vegetarisk diet är fettsnål och rik på antioxidanter, mineraler och vitaminer på grund av dess höga halter av grönsaker och baljväxter. Många upplever att de får ett starkare immunförsvar via en vegetarisk diet. Sojaprodukter är en smidig väg till höga proteindoser, och kroppen mår lika bra av dessa proteiner som dem som kommer från animaliska produkter. Soja är fullgott protein precis som ägg eller kött och ger kroppen alla åtta essentiella aminosyror. De verkar på samma goda sätt som proteiner från exempelvis kyckling, och hjälper dina muskler att återhämta sig lika effektivt.

Vegetarian och veganer som sysslar med tyngdlyftning gör rätt i att frossa i tofu, miso, proteintillskott av soja eller vassle samt ägg- och mjölkprodukter. Det behöver inte råda någon som helst brist på proteiner bara för att du väljer en vegetarisk diet, detta är en myt som främst existerar på grund av okunskap och en matkultur som i mångt och mycket baseras på animaliska livsmedel

Om en vegetarisk kosthållning passar din livsstil och dina värderingar finns det inget som talar för att detta skulle vara ett sämre sätt att äta, snarare tvärtom, då de hälsobringade effekterna är många i relation till en icke vegetarisk kost.

Fitness Videos

Relaterade produkter

  • PURE VITAMIN fitnessup

    PURE VITAMIN

    Säkerställ att kroppen får de viktiga näringsämnen den...

    179 kr Köp
  • PURE CREATINE fitnessup

    PURE CREATINE

    Marknadens mest effektiva kosttillskott för dig som vill...

    149 kr Köp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons