Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

LCHF – Low Carb High Fat

LCHF står för, Low Carbohydrate High Fat, fritt översatt lite kolhydrater och mycket fett. LCHF lanserades från början likt en diet men många har nu anammat dieten som ett vardagligt sätt att äta.

Innehållsförteckning:

  1. Vad innebär LCHF metoden?
  2. LCHF och uteslutandet av kolhydrater
  3. Positiva effekter av LCHF

Denna guide lär dig:

  • Vad som menas med LCHF
  • Debatterade positiva och negativa effekter med LCHF

1. Vad innebär LCHF metoden?

LCHF står för, Low Carbohydrate High Fat, fritt översatt lite kolhydrater och mycket fett. LCHF lanserades från början likt en diet men många har nu anammat dieten som ett vardagligt sätt att äta.

Även om LCHF kommer i olika versioner har de alla gemensamt att man just ska fokusera på att äta väldigt lite kolhydrater och mer fettrika livsmedel. Feta mejeriprodukter som smör, grädde och oljor samt kött, fisk och grönsaker, frukt och nötter är grundstenarna i kosthållningen. Det som uteslut helt om man följer LCHF är kolhydrater i form av pasta, ris, potatis, bröd och sockerrika produkter som godis, bakverk och läskedrycker.

2. LCHF och uteslutandet av kolhydrater

Följer man en LCHF diet minskar man i regel i vikt. Genom att man helt utesluter kolhydrater får kroppen använda de stora fettmängderna som det främsta bränslet istället för glykos. Uteslutandet av kolhydrater kan leda till att man blir trött och matt och lätt illamående innan kroppen vant sig vid den nya kosten. Att använda LCHF som en viktminskningsdiet är troligtvis inte skadligt på något sätt, men att i flera års tid äta på detta sätt kan ha en negativ inverkan på kroppen.

De kända negativa effekterna av minimalt med kolhydrater och mycket mättat fett från animaliska livsmedel är bland annat förstoppning, förhöjt kolesterol, försämrat immunförsvar och diverse vitaminbrister.

En kost som bygger på LCHF är i regel fiberfattig vilket inte ger tarmarna tillräckligt mycket material att jobba med, därav förstoppningen. Att man fokuserar på att äta stor mängder fettrika produkter kan det farliga blodfettet kolesterol som i sin tur ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Att en person som följer LCHF äter omkring 10 % kolhydrater kan riskera att hen inte får i sig alla essentiella vitaminer och mineraler från fullkorn, grönsaker och frukt.

Kostschema med fokus på LCHF

styrketraningg

Vår träningsexpert Tobias Nilsson svarar på era frågor!

Brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext brödtext

Som ett sätt att gå ner i vikt är LCHF riktigt effektivt. Dieten innebär att du är mätt länge på grund av det stora fettinnehållet i kosten vilket leder till mindre småätande och sug efter sötsaker. Diabetiker kan också må bättre av LCHF.

Ökad insulinkänslighet sänkta kolesterolvärden är vanliga positiva effekter i början av en LCHF diet. Men kolesterolet skjuter vanligtvis i höjden igen om man efter fortsätter att äta stora mängder mättat fett långt efter man gått ner i vikt.

3. Positiva effekter av LCHF

Vill du gå ner i vikt och njuta frukten av de hälsobringande effekter som en lättare kropp innebär, ska du prova LCHF. En modifierad version av dieten och inte en lika strikt syn på mängden kolhydrater kan även gynna normalviktiga träningsfantaster.

Att utesluta sockerrika produkter är alltid positivt för alla människor, och genom att öka på mängden grönsaker i kombination med mer magert protein är kosten i princip så hälsosam den kan bli.

De negativa effekterna som svaghet och förstoppning går i regel över efter ett tag. Grönsaker är precis som grovt bröd också fiberrika så det behöver inte vara farligt att utesluta mjölbaserade livsmedel ur kosten. Grönsaker, nötter och mejeriprodukter tillhör gruppen kolhydrater så en del av den varan får man i sig.

För dig som tränar relativt normalt och inte siktar på en OS-medalj kan LCHF fungera. Du som tränar mer än åtta timmar per vecka och väldigt hårt har ett större behov av glykos och kan behöva öka intaget av grönsaker, frukt och bär.

Det finns två läger rörande LCHF. De som menar att kosthållningen är positiv för alla och inte medför några förhöjda blodfetter och de som anser att för mycket mättat fett inte kan vara hälsosamt. Precis som med andra dieter är det en smaksak hur man vill äta. Du vet själv när du mår som bäst och hur du bör äta för att orka och kunna träna hårt.

Det finns inget som hindrar en aktiv person från att äta enligt LCHF. Det är bara du som kan avgöra om denna sort kosthållning passar ditt leverne och gynnar din träningsform.

Fitness Videos

Relaterade produkter

  • PURE CREATINE fitnessup

    PURE CREATINE

    Marknadens mest effektiva kosttillskott för dig som vill...

    149 kr Köp
  • PURE VITAMIN fitnessup

    PURE VITAMIN

    Säkerställ att kroppen får de viktiga näringsämnen den...

    179 kr Köp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons