Forum - Styrketräning, motion & hälsa  

Gå tillbaka   Forum - Styrketräning, motion & hälsa > Träning > Motivation

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11 (permalink)  
Gammal 2009-06-12, 21:25
Senior Member

Reg.datum: Mar 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av madelaine Visa inlägg
Det viktigaste är ändå hälsan. Du är fortfarande ung men en lungsjukdom som heter Kol är vanlig bland rökare och inte speciellt trevlig. Rökare luktar äckligt, har äcklig andedräkt, får fula tänder, du förstör din kropp, konditionen blir sämre, det kostar pengar mm. Finns det nåt posetivt med rökning?
Att KOL inte är en speciellt trevlig sjukdom är en stor underdrift! Alla rökare borde få träffa en ordentligt sjuk KOL patient. Då lovar jag att om man inte slutar då så har man ingen själv bevarelsedrift.

Själv så snusade jag sedan jag var 14år har nu hållt upp i 4 år, fick en tandkötts inflammation och började drömma om att jag tappade tänderna. Det var nog med motivation för mig, men som man säger en gång nikotinist alltid nikotinist.
Svara med citat
  #12 (permalink)  
Gammal 2009-06-18, 13:12
Junior Member

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Det handlar om din hälsa, ska du låta andra tjäna pengar på din ohälsa
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2009-06-26, 10:04
Junior Member

Reg.datum: May 2009
Standard

själv försöker jag både sluta röka och gå ner i vikt, har rökt dagligen i ca fyra år och röker nu ungefär 10-15 per dag.... under samma period har jag dragit på mig närmare 20 kg späck runt midjan o. e rädd för att mina försök att gå neri vikt misslyckas om jag samtidigt måste låta bli att röka vet att rökning e dålit men det är buketma oxå så jag siktar först på att gå ner i vikt och sen tar jag i tu med ciggen, låter inte det vettigt?
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2009-07-02, 00:25
Junior Member

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Hejsan hej,

Jga är 32år och har räkt i ca: 15år, kanske lite mer ... dum som man var .. men ja så till mig själv varje kväll att ja skulle sluta röka .. tror det tog 3 månader ungefär, så släckte jag sista ciggen på vägen till jobbet.
Första veckan var hemsk, men ju mer tiden gick ju mer kände man motivationen växa att göra andra saker istället för att röka på gift pinnanrna. Kanske, till skillnad från många andra, efter vart rökfri efter 2½ år nästan exakt nu, så luktar cig röken skit verkligen, o av mest av allt så hatar jag nog rökare mest komiskt nog
Men en stor det av det psykiska var nog att jag körde med vanliga tuggummit för att "ha nått o göra" typ. en jobbarkompis kör samma linje, o även han har lyckats nu i 2-3månader.
Min störta motivation till att sluta rka var nog mest för att jag är astmatiker, men tränar nu kondition mestadels o blandar in styrketräning på det sen 3 månadet tillbaks. Detta pga att ämnesomsättningen när man slutar röka ... gick upp 8kg på 3-4 månader, men legat stilla där. Men hällre väger jag 8kg och ha möjligheten till att träna bort det på sikt än att röka o försömra allt man äger i kroppen.
Vet inte om det här hjälpte nånting, men, kan jagm så tror jag nog att de flesta kan
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2009-09-01, 19:21
Senior Member

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tommy77 Visa inlägg
Hejsan hej,

Jga är 32år och har räkt i ca: 15år, kanske lite mer ... dum som man var .. men ja så till mig själv varje kväll att ja skulle sluta röka .. tror det tog 3 månader ungefär, så släckte jag sista ciggen på vägen till jobbet.
Första veckan var hemsk, men ju mer tiden gick ju mer kände man motivationen växa att göra andra saker istället för att röka på gift pinnanrna. Kanske, till skillnad från många andra, efter vart rökfri efter 2½ år nästan exakt nu, så luktar cig röken skit verkligen, o av mest av allt så hatar jag nog rökare mest komiskt nog
Men en stor det av det psykiska var nog att jag körde med vanliga tuggummit för att "ha nått o göra" typ. en jobbarkompis kör samma linje, o även han har lyckats nu i 2-3månader.
Min störta motivation till att sluta rka var nog mest för att jag är astmatiker, men tränar nu kondition mestadels o blandar in styrketräning på det sen 3 månadet tillbaks. Detta pga att ämnesomsättningen när man slutar röka ... gick upp 8kg på 3-4 månader, men legat stilla där. Men hällre väger jag 8kg och ha möjligheten till att träna bort det på sikt än att röka o försömra allt man äger i kroppen.
Vet inte om det här hjälpte nånting, men, kan jagm så tror jag nog att de flesta kan
Vilken solskenshistoria! Jag har aldrig provat att röka, men jag kan tänka mig att det är rena helvetet att sluta...
  #16 (permalink)  
Gammal 2009-10-18, 22:39
Junior Member

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Om du röker ett paket per dag i ett år kostar det dig:
18 000kr (Marlboro röda)
Du får i dig 7200st cigg
Förutsatt att det tar dig 4min per cigg röker du upp 28 800min av ett år.
28 800min = 480tim 480timmar = 20dagar
Du sparar med andra ord 20 dagar per år. Dvs ca 3 veckors semester. Betald. ☺
Om du ser saken på det här sättet kanske de blir lite lättare. Har hjälpt mig att inte börja igen. Lycka till!
Svara med citat
  #17 (permalink)  
Gammal 2010-02-03, 18:50
Junior Member

Reg.datum: Feb 2010
Standard

hej,jag är ny här och vet inte var ska jag skriva mitt fråga.Jag är kvinna 56 år och vill sluta röka och behover hjälp.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.