+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rehab-träning för ISCHIAS

misra är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2012

Standard Rehab-träning för ISCHIAS

Hej det är så att jag lyfte fel för några år sedan och drabbades då av något fel med min rygg. Detta är något som fortfarande är efter mig och påminns nästan varje dag. Det stör mig inte jättemycket men det hade varit skönt o bli av med.

Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar som kan hjälpa eller helt enkelt få bort detta. Det ligger på vänster sida ner mot skinkan

Tack på förhand!

linktrees avatar
    linktree är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Blogginlägg
    5

Standard

Om man har en irriterad och svullen rygg-nerv så får man ont där du beskriver.
    Du ska nog fundera på att besöka en "kotknackare",
    det kan vara en disk som ligger fel och trycker på nerven.

Kanske kan du få något annat tips från någon annan här på forumet

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Ischias kan ha olika orsaker. Gå först till en läkare och kolla så att du inte har en diskskada som t.ex. diskbråck (diskbråck har tydliga symptom, så det är kanske inte troligt att det är detta du lider av).

Om din ryggrad är frisk så är det troligen ett problem med piriformis. Stretching, knäböj och marklyft borde vara till hjälp.

misra är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2012

Standard

Problemet är att det var marklyft jag fick det ifrån så det hjälper inte. Vågar inte ens göra den övningen längre :-/ Annars vågar jag göra alla övningar men det är klart det känns ju. Ner i skinkan liksom och det är inte jätteskönt. Hade önskat jag var lite mer rörlig.

Har varit hos kiropraktor, men ärligt talat vet jag inte om jag litar på dem..

slynans avatar
    slynan är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Det är inte ischias i alla fall, för då skulle du ha strålning ända ner i vaden.

Däremot är det troligtvis nervpåverkan ändå. Kan du inte gå till en sjukgymnast då? Mindre knäckande och mer träning (i och för sig beroende på vem du går till). Skulle rekommendera en sjukgymnast som kan McKenzie. Bor du i Västerbotten kan jag rekommendera någon åt dig.
    JENNIE
    leg. sjukgymnast, gruppträningsinstruktör och tvåbarnsmamma

älska träning

FireAss avatar
    FireAs är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2012

Standard

Vill inte använda ordet så skriver på följande sätt:

Jag håller med föregående talare. Det låter inte som Ischias men det är definitivt nerverna som spökar.

Jag själv tycker att du bör söka en läkare, är det ingenting allvarligt så ska du gå till en sjukgymnast som kan hjälpa dig.

Många fall brukar vara så "ofarliga" att man tränar sig tillbaka

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg