Hejsan,
Jag är en tjej, 23 år gammal, och började styrketräna för ett halvår sedan. Har haft en PT som hjälpte mig med att sätta upp ett träningsprogram, men har bytt gym för två månader sedan och har försökt att lägga upp ett träningsprogram själv. Undrar om det är ett bra träningsschema, eller är det någon som har bättre förslag hur jag ska lägga upp mitt träningsprogram?
måndag:
Triceps
Close-grip Bench Press 10/8/6
Fransk Press 8/8/8
Cable Pushdown 12/10/8
Skuldror
Militärpress 10/8/6
Hantellyft åt sidan 8/8/8/8
Bent-over Laterals 8/8/8
Tisdag
Nedre rygg
Marklyft 8/8/6
Rygg
Skivstångsrodd 10/8/6
Breda latsdrag 10/8/6
Sittande kabelrodd 10/8/6
Traps
Dumbell Shrugs 10/8/6
Torsdag
Bröst
Bench Press 10/8/6
Hantelpress 10/8/6
Flyes 8/8
Biceps
Skiftande hantelcurl 10/8/6
Seated Dumbell Curl 8/8
Preacher Curl 8/8/8
Fredag
Lårmuskeln
Squat 10/8/6
Leg Press 10/8/6
Leg Extensions 8/8/8
Hamstrings
Rumänska marklyft 10/8/6
Vader
Standing Calf Raises 12/10/8
På lördag eller söndag tänkte jag köra mage...
Tack på förhand.
Jag tycker du tränar för mycket och för sällan. Låter kanske konstigt men som du har lagt upp ditt program så aktiverar du varje muskelgrupp en gång i vecka - för sällan. När du tränar en muskel så har du alldeles för många övningar - för mycket.
Det är mer effektivt att dra ner till ett fåtal basövningar men träna fler gånger i veckan. På detta sätt kommer du uppnå snabba resultat.
T ex tränar jag själv på följande sätt
Mån, Ons, Fre
Bänkpress (6-7 set), Chins (5-6 set), Axelpress (3 set), Tricepspress (2 set), Biceps curl (2 set)
Tis
Knäböj, mage
Tors
Kondition, löpning, mage
Lör
Marklyft, mage
Du behöver inte köra som jag men kanske följa principen: Färre övningar med koncentration på basövningar flera grr i veckan. Det är lättare att följa progressionen i träningen på detta sätt.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)