+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp mig!

Angiew är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2012

Standard Hjälp mig!

Jag har ett stort problem. Ska försöka förklara så enkelt jag kan.
    Jag är tjej, 22 år, 171cm och väger 64kg

Det började för två år sen. Jag vägde 74kg och ville gå ner i vikt.
    Jag tränade ganska mycket gruppttäning, promenerade och sprang.
    Jag gick på ca 3 månader ner ca 12 kg. Sen tog det ett par månader och jag vägde 56kg.
    Jag åt extremt dåligt. Ca 500-1000 kcal om dagen.
    Efter ett tag var jag tvungen att träna timmar varje dag. Styrka och löpning och jag åt i slutet tre portioner gröt med lite lättmjölk och hallon för att inte gå upp i vikt. Vilket jag redan gjort, till ca 60kg.
    Jag gick då till en läkare och dom sa att det inte var något medicinsk. Så hon fick mig att gå upp till 67kg. Jag har sen dess bara lyckats komma ner till 64.
    Om jag inte tränar och äter mer än vanligt går jag inte upp, tränar jag mycket och äter mindre går jag inte ner. Jag vågar iofs inte ära jättemycket så jag kanske skulle få upp om jag åt lite mer.

Jag har bra koll på vad jag äter. Jag räknar inte för lite.
    En dag ser ut så här:
    Frukost: ett eller två stekta ägg med 1-3dl lättyoghurt med lite honung och några mandlar. 1dl yoghurt vid 2ägg och 3dl vid 1 ägg.

Lunch: oftast en torskfilé men broccoli eller andra grönsaker. Ibland ett ägg.

Mellanmål: yoghurt. Ibland 1dl grekisk annars 2naturell lätt.

Middag: kött med grönsaker. Typ en kycklingfilé

Varje dag går jag minst en mil. Ofta närmare två. Annars en mil promenad och 5-7km löpning och sen styrketräning 1h 5ggr/veckan.
    Jag äter inte socker eller sötningsmedel, bara lite honung i te eller på yoghurt. Jag tillåter lite godis 1 gång varannan vecka.
    Jag dricker oftast inte alkohol mer än en gång i månaden, ofta mindre.
    Jag har försökt allt nu. Jag vill ner 5kg.

Hjälp mig. Hur ska jag lösa det här? Eller har jag förstört min ämnesomsättning?
    Ska jag behöva äta så här lite hela mitt liv?

al12922 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2012

Standard

Ja du, det låter ju lite märkligt det här.

Delvis funderar jag på vad du gör när du styrketränar. Hur du delar upp kroppen över de fem passen och antal set och rep?

Jag avvaktar ditt svar, men har en spontan tanke. För många reps eller för lätta vikter så att du inte pressar kroppen ordentligt. Alternativt för mycket "tramsövningar" i cablecross, på plastbollar och balansplattor. Du ökar förbränningen bäst med klassiska basövningar som bänkpress, militärpress, chins, dips, knäböj, marklyft, roddrag.

Angiew är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2012

Standard

Försöker förklara min styrketräning.
    Kör en del hemma med vikter, en del på gymmet.
    Jag gör allt till 100% i livet så det är hård träning då det gäller och jag kör så tungt jag kan.

Kör 7,5kg handlar vid träning av biceps och axlar och bröst.
    Axlar och bröst tog jag förut 10-12kg men trasade sönder en sena i axeln och måste vara försiktig.
    Jag kör knäböj med 15-20kg
    Utfall 15-20kg
    Benpress 110kg
    Armhävningar
    Situps med 7,5kg extravikt
    Plankan
    Single arm plank rows med 5,5kg
    Russian twist med 7,5kg

Jag gör förstås mer olika men det där är dom jag fick upp i huvudet nu så att du förstår ungefärliga styrkan hos mig. Kan dessutom inte namnen på alla maskiner.
    Kör 12x3 reps

Jag tror inte styrketräningen i sig är problemet, jag går inte ner i vikt när jag som December-februari inte körde styrka pga brist på tid.
    Hur jag än vrider och vänder på det går jag inte ner något i vikt. Legat på ett kcal-intag på Max 1500 i 1,5 år och det blir ingen skillnad, doktorn nekar dock att det finns ett problem. Och nu lägger jag väldigt mycket tid på träning och promenader och märker fortfarande ingen skillnad. Väldigt frustrerande. Mitt alternativ är att gå ner till typ 500-800kcal om dagen men det orkar jag inte med min träning. 1500kcal borde vara lite nog med min dagliga motion om jag inte är helt ute och cyklar?

al12922 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Jan 2012

Standard

Ok.

Överlag står mitt tips om mer basövningar kvar. Dessa kommer hjälpa dig att öka aktiviteten i de stora muskelgrupperna och därmed troligtvis även din förbränning, som på sikt hjälper dig justera vikten lättare.

Kan redan nu säga, utan att ha sett dig, att du tränar på tok för lätt i dina knäböj. Klarar du 110 i press och kör samma vikt som du gör på utfall i dina knäböj så är det fel.

Skippa dina små special enarmsövningar med låga vikter och kör övningar som aktiverar hela/stora delar av kroppen - alltså återigen de stora basövningarna.

Vidare så skippa dina 3*12 och kör 5*5 på dina tunga ben och ryggövningar.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg