Glömde mina mått.
Lår: 46
Midja: 63
Höft: 83
Arm: 25
Är rätt tanig enligt måtten. Inte snyggt att BARA vara smal.

Jag vill ha hjälp av er träningskuniga. Jag har gått ner 9 kg rent fett på 4 månader och arbetar nu på att bygga upp muskler. Jag vill INTE bli stor men ha mer definition. Jag är 170 lång och väger nu 56 kg, fettmässigt är jag hyfsat nöjd.
Träningen jag kör är en del skivstångspass med kondition, cirkelfys och gym. Tränar varannan dag.
Kolla på mina bilder och ge mig tips!
Är snart 29 år gammal. Klicka upp och förstora bilderna. Svåra att se så små.
carin kropp 2.jpgcarin kropp.jpg

Glömde mina mått.
Lår: 46
Midja: 63
Höft: 83
Arm: 25
Är rätt tanig enligt måtten. Inte snyggt att BARA vara smal.
Hejsan,
När du skriver pass, menar du då dessa grupp-pass som typ finns på olika gym?
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Ja det stämmer. Går på bodypump (skivstång), cirkelfys och cirkelgym främst. Men även på gym ibland även om jag tycker det är tråkigt.
Tror att folk överskattar grupp-träning på gymmen.. spec. "bodypump". Tyvärr måste du nog satsa på good old fashioned styrketräning.

Nu behöver jag tips igen.
Jag får jätte problem när jag gör utfall och knäböj med skivstång. Får gräsligt ont i axlarna av tyngden och denna gång fick jag även ett stort blåmärke över vänster axel. Hur löser man det problemet? Jag har ju börjat öka vikterna nu så stången väger en hel del, karar ju övningarna men har svårt att stå ut med att det gör så ont.

Stången ska vila på musklerna (antingen uppe på trapezius eller på de bakre axelmusklerna beroende på böjstil), inte mot skelett. Oavsett stil så ska du lyfta armbågarna uppåt bakåt (överdriv inte) och lyfta bröstet så att ryggmusklerna spänns. Då ska du förhoppningsvis hitta en muskelkudde där stången vilar bekvämt.

Jo jag vet det ska vila på musklerna, men det gör grymt ont även där, kvittar var jag lägger den. Är det kanske för att mina muskler är aningens små fortfarande ?? :-/ Finns inte mycket att vila på ....
Kan man lägga något mellan axlar/rygg och stång?

Det finns speciella skydd som kan träs på stången (pads). Eller så slår du en handduk om. Helst ska du undvika att använda ett skydd eftersom det ökar stångens diameter och ger en extra glidyta vilket tillsammans kan göra så att stången rullar eller glider på ryggen. Men om ett skydd låter dig fokusera på lyftet istället för på smärtan så tycker jag att du ska använda det. Kör gärna uppvärmningen utan skydd så att du vänjer dig vid att ha en naken stång på ryggen. Målet bör vara att kunna köra utan skydd.
Se till så att du har en vanlig T-tröja av bomull på dig när du böjer. Svettig hud är hal och linnen eller annan klädsel som inte täcker huden där stången ligger ska undvikas.

tack för tipset. Ska kolla upp det.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)