+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: hjälp!!

ZeVa är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard hjälp!!

Hej
    Jag har fastnat i min träning, känns som om jag inte kommer nån vart nu.
    Detta schema följer jag:
    Nytt tränings schema, kritik tack :)

så vad kan jag ändra på eller göra för nytt?? tips! råd! tack

mvh
    sebbe

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Vad är ditt mål med träningen just nu? Variation är aldrig fel, nervsystemet måste utmanas för att stimuleras till utveckling.
    Vad jag förstod av ditt nya upplägg så har du blandat in lite maskinträning i schemat med. Det är bra att utmana dina muskler på flera olika sätt. En maskin låter dig isolera utsatta muskler och pressa dem hårdare än vad viss friviktsträning gör, i vissa fall gör det också att du tränar muskeln bättre i ett längre rörelseomfång.
    När du gör dina sets, hur brukar de sista repsen se ut? Många gör ett visst antal reps och slutar sedan, även om de skulle klara några fler. För att tvinga musklerna att aktivera maximalt antal fibrer är det bästa att göra såpass många reps att man inte klarar det sista lyftet man försöker sig på. Kroppen vet ju inte hur många lyft du gör, den reagerar på under hur lång tid muskeln ansträngs. En riktlinje att gå efter för att bygga styrka och muskelmassa är att försöka få ett set att vara i mellan 30-120 sek. Ett mellanting, ca 45-60 kan vara bra att uppnå.
    Då menar jag självklart inte att du ska göra så många reps du bara hinner under den tiden, utan gör kontrollerade lyft tills du verkligen inte klarar det sista. Om det betyder att du får sänka vikterna så gör det ingenting, setens kvalitet går före hur stor vikt du lyfter upp. (Om du tränar ensam kanske du ska vara lite försiktig gällande övningar som knäböj och bänk, så du inte skadar dig.)
    Jag kan själv inte gå i god för att detta är världens bästa träningssätt, har lärt mig det av en personlig tränare, men har inte testat det länge nog för att hinna se skillnad. Det enda jag kan säga är att jag känner mig mycket tröttare i musklerna nu när jag verkligen krämar ur vad jag kan ur dem. Jag behöver inte heller prompt köra 3 sets på alla övningar, ibland räcker det med ett för att kraften ska ta slut.

Som du säkert har förstått genom många andra inlägg här så är det antal kalorier in/ut som bestämmer hur du ska utvecklas. Äter du för lite kommer du tillslut att nå ett stopp då du inte blir mycket starkare eller bygger upp dig. Dock får du ju se till att stoppa i dig rätt saker. Mycket proteiner är det som gäller, men även fetter och kolhydrater är viktiga för att du ska orka med träningen.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Förenkla. Testa med att köra ett enkelt program med endast basövningar under ett par månader. Ät ordentligt.

Ett förslag är att köra enligt Dan John's enkla styrkeprogram. Jag har testat och det fungerar (allt fungerar under några veckor). Framförallt fungerar det bra som avbrott i den vanliga lunken.

Du kör 5 olika övningar: knäböj, marklyft, bänkpress, press och rodd. Alla med skivstång. Alla övningar körs varje pass (bänkpress och press skiftas varannan vecka).

Träningen delas in i tvåveckorsperioder där du varierar vikt, set och reps.

Vecka 1
    Måndag: 2x5 reps
    Tisdag: 2x5 reps
    Onsdag: 5-3-2
    Torsdag: Vila
    Fredag: 2x5 reps
    Lördag: 2x5 reps
    Söndag: Vila

Vecka 2
    Måndag: 2x5 reps
    Tisdag: 6x1 reps
    Onsdag: 1x10 reps
    Torsdag: Vila
    Fredag: 2x5 reps
    Lördag: 5-3-2
    Söndag: Vila

Några kommentarer:

2x5: Ska vara enkelt att klara, som den sista uppvärmingen när du tränar normalt.
    5-3-2: Fem reps med samma vikt som för 2x5, lägg på vikt för trean och avsluta med en lite tyngre dubbel.
    6x1: 6 singlar. Lägg till vikt för varje singel. Du får inte missa.
    1x10: Lätt, lätt, enkla reps.

Det ska vara enkelt att klara set och reps, men inte lätt (vikt). Om stången flyger upp så lägger du på vikt, men ta det lugnt. Om det känns tungt så sänker du. Du ska inte behöva ladda mentalt inför ett set, det ska var enkelt.

Ett komplett program ser alltså ut så här:

Vecka 1
    Måndag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Tisdag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Onsdag:
    5-3-2 Press/Bänkpress
    5-3-2 Rodd
    5-3-2 Marklyft
    5-3-2 Knäböj
    Torsdag:
    Vila
    Fredag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Lördag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Söndag:
    Vila

Vecka 2
    Måndag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Tisdag: 6x1 reps
    6x1 Press/Bänkpress
    6x1 Rodd
    6x1 Marklyft
    6x1 Knäböj
    Onsdag:
    1x10 Press/Bänkpress
    1x10 Rodd
    1x10 Marklyft
    1x10 Knäböj
    Torsdag:
    Vila
    Fredag:
    2x5 Press/Bänkpress
    2x5 Rodd
    2x5 Marklyft
    2x5 Knäböj
    Lördag:
    5-3-2 Press/Bänkpress
    5-3-2 Rodd
    5-3-2 Marklyft
    5-3-2 Knäböj
    Söndag:
    Vila

Kör bänkpress de två första veckorna, press nästa två veckor, och så vidare. Kör igenom detta fyra gånger = 8 veckor.
    Senast redigerad av Baxpin den 2012-02-21 klockan 12:42.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg