+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tips på nya övningar, crossfit?

trisseres är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard Tips på nya övningar, crossfit?

Hej!

Efterlyser lite tips på nya övningar i stil med frivändningar, marklyft.
    Alltså, tuffa, jobbiga övningar där jag får med så många muskelgrupper som möjligt i en och samma övning. Även någon bra styrkeövning som fungerar bra i kombination med kondition/pulshöjande typ i stil med knäböj med upphopp.
    Eller tips hur man kan lägga upp styrketräning i kombination med kondition. Finns det något bra upplägg på intervallträning? Effektiv träning?!

Undrar även om det är någon som har koll på vad det är för övningar man utövar i crossfit?

Tar emot alla förslag, so just shoot =)

/ Tack på förhand
    Teres

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Hej Teres,

Grunden i Crossfit brukar alltid involvera tunga basövningar som sedan kombineras på ett sätt som man får med uthållighet. Exempelvis Overhead Squats.. Har du inga direkta behov av dne typ av träning ser jag ingen direkt anledning att köra "rena" crossfit-övningar.. Istället kan du ha en högre intensitet med fortsatt hög vikt i vanliga basövningar så kommer du väldigt långt

Vad är det du är ute efter i din träning?
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Tack för svar!

Jag tränar i första hand för att stärka min kropp. Vill bli stark, ha bra hållning, se frisk å sund ut. Alltså jag vill inte bli trådsmal, utan jag vill ha muskler.
    Har hållt på med styrketräning sedan jag var 14 år (nu är jag snart 24). Tränar även lite kickboxning, cykel och cirkelfys. Men man kan väl säga att det är alltid styrketräningen som är basen för min träning. Just nu funkar det bäst för mitt jobb, då jag kan träna mycket hemma. Dessutom tycker jag styrketräning är väldigt roligt. Till våren sommaren hösten kommer jag lägga på mer cykelträning utomhus. Tycker om att träna så att det känns, tufft hårt, jobbigt. "komplicerade" övningar typ.
    Det jag känner är väl mest att jag har kört fast med nytänket. Tips på fler övningar helt enkelt. Så det var väl därför jag vatt lite nyfiken på vad crossfitt var.

/ Teres

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Alright, jag känner igen det där Jag har själv "utvecklat" vidare vissa övningar så att de involverar mer än 1 moment som många gör annars. Och det är väl lite av crossfit-tänker som helhet så det kan absolut vara något som ger dig en nytändning. Men jag skulle nog hänvisa dig till övningsarkivet (CrossFit Exercises) för att se direkt utförande, sen kan man alltid göra individuella ändringar beroende på vad som passar dig. Man ska inte vara rädd för att experimentera men oftast krävs det lite erfarenhet för att veta vad man kan göra utan att skada sig Men det verkar ju verkligen du ha!

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Tack, ska kolla in den sidan, just nu vill min dator inte riktigt vilja ladda filmerna..

Har tidigare kört Overhead Squats med pinne, men har nu i dagarna testat med skivstång istället. Känns bra, och betydligt tuffare.
    Tänkte höra om du är sugen på att dela med dig av dina övningar som du utvecklat själv, hade varit himla snällt =)
    Som sagt, sm du säger, det gäller ju bara att exprimentera på.... försöker så gått det går, men som sagt just nu är min fantasi på semester

Vilka basövningar tycker du man ska inrikta sig på?

/teres

spidermans avatar
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Hej igen,

Jag hade gärna gjort det men jag tror inte det kommer ge dig så mycket. Det är alltid svårt att beskriva i bara skrift hur man ska utföra en övning Det är nog bättre om du går in på Youtube och kollar Crossfit-övningar om videon inte fungerade på sidan Skriv gärna vilka du tänkt dig testa på och hur det går sen!

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg