+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp mig med JA och Nej i kosten och effektiv motion

VackraFia är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard Hjälp mig med JA och Nej i kosten och effektiv motion

Hejsan!
    Jag började träna igen för ca 1,5 år sedan efter att jag låtit min kropp förfalla.
    Man kan inte leva hela livet på att man har varit gymnast
    förra året dog min farmor och då tog träningen bara stopp.
    När vi flyttade från lägenheten som låg på fjärde våningen så blev allt värre.
    Inga trappor och superstarka gener till päronkropp är ingen bra kombination.

Det som gör mig mest motiverad är att mitt favoritplagg klänningen inte längre passar.
    Det är omöjligt att hitta klänningar när man är stl 36 upptill och 42 nertill :/

Jag är 159 och väger 65 kg.

Jag har IBS och magkatarr och kan inte leva på någon diet eftersom jag måste äta allsidigt. LCHF och sådant fungerar inte. Jag måste ha mycket fiber och måste äta regelbundet. Jag känner mig svimfärdig och illamående om jag inte äter var tredje timme.

Jobbar treskift. också en stor bov i mitt liv.

massa babbel om ingenting

Jag har jättesvårt för att räkna kalorier och tycker att det är tidskrävande och jobbigt.

Vad ska man absolut hålla sig borta ifrån och vad är bra näringskällor.

Vilken är bästa träningen för fettförbränning?

Jag tränar just nu gympa. medel/tuff med block och styrka en gång i veckan två av tre veckor och även ett medelpass med lättare styrka.
    Ska börja på Zumba två gånger i veckan nästa vecka.

Den värsta veckan är eftermiddagsveckan, då gör jag ingenting.

någon som orkat hänga med mig och kan ge mig några tips.

Det viktiga är inte att jag går ner i vikt utan att jag bränner fett.

Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard

förstår att det är lite jobbigt att svara på alla nybörjare som ska komma i fit igen

var ute och gick en runda idag.
    tänkte egentligen vila för min rumpa gör fruktansvärt ont efter träningspasset igår (inkluderade bla 50 utfall och 50 knäböj)
    men kände att det kunde vara skönt att komma ut en runda med mina vänner.

Har fått min brors gamla pulsklocka att använda för att prova vad jag själv vill ha för någon. Har tittat på Suuntos M serie men vet inte vilken jag ska välja av dom.

iaf. så gick vi i en timme ca 5,5 km. genomsnittspuls 135.
    är det en bra puls att ligga på eller ska man öka på?

Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard

jag fortätter med lite till.
    mina matvanor
    Nattskift
    kl 6 innan jag går och lägger mig
    havregrynsgröt med äppelmos eller ca 1 tsk socker 1 dl mjölk eller
    en fruktsmoothie på 1dl vanilj yoghurt 1 banan 1 dl bär och en skvätt juice

14.00 när jag vaknar havregrynsportion eller lunch från dagen innan

18.00 middag

22.00 två mackor med ost och smör

03.00 2 ägg en frukt och två knäckemackor med smör

förmiddagsvecka
    05.00 havregrynsgröt
    09.00 tre mackor med smör och gurka
    12.00 en frukt
    15.00 två mackor
    19.00 middag

eftermiddag

09.00 havregrynsgröt
    13.00 lunch
    16.00 frukt
    18.00 middag
    21.00 frukt eller en macka
    23.00 två mackor.

våra middagar är från Linas matkasse. det är kött, fisk eller annat protein och en kolhydratkälla. Alltid grönsaker till.
    Jag är ingen storätare.

OM jag bara slutar äta allt skit på helgerna tror ni jag går ner då?
    eller ska jag byta ut någon mat i veckorna?

en annan fråga hur fungerar kroppen när man svullar i skit en dag.
    är det hela veckan som är förstörd eller är det bara just den dagen? om ni förstår.

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Hej Fia,

Du verkar ha stött på en del motgångar i din träningsrutin, något vi alla gör förr eller senare. Du har ju iaf bakgrunden så du har säkert en fördel i att kunna grunderna. Att du jobbar treskift är inget vidare, men jag förstår att det är något som är svårt att förändra. Det blir svårt att få bra rutiner, inkluderat träning, om man inte har en väldigt bra grundmotivation. Att du äter var tredje timme är bara positivt så det är inget du behöver förändra. Du behöver inte heller förändra dina kostvanor, du har säkert bra koll på vad du ska ha i dig för att du ska må bra eftersom du har magproblem. Däremot kan du testa att förminska portionerna du äter vid de olika tillfällena och fokusera på de livsmedel som har ett högt näringsvärde och lite lägre energivärde. På så sätt kan du förbättra din måltider och undvika mat som bara ger dig energi utan några direkta vitaminer eller mineraler. Om du ska förbränna så är det konditionsträning som gäller. Ett bra sätt är att köra högintensiv intervallträning men det är inte alla som orkar fullfölja det på en regelbunden basis eftersom det är väldigt krävande av individen. Däremot är det desto mer effektivt. Promenader är inget dåligt och är definitivt något du ska lägga in i ditt schema och ta 2-3 promenader per vecka i minst 30-45 minuter. Gärna i rask takt och ett par/tre timmar från en måltid. I övrigt kan det också vara en idé att lägga in styrketräning i din rutin.

På sikt kan det nog vara bra om du letar efter ett annat jobb. Att jobba skift är ingen höjdare för hälsan.

Hoppas det går bra och skriv gärna om du har några funderingar
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard

Tack för svar.
    Med styrketräning menar du då på gym eller räcker det att jag kör lite hemma?
    jag har boken 'träna hemma på 10, 20 eller 30 minuter' som jag använder till hjälp med övningar.

räcker det att jag kommer ut några gånger på promenad när jag jobbar eftermiddag eller det förstör träningen helt?
    de andra veckorna blir det ju 4 konditionspass i veckan.

Jag håller på med C25K också men kan inte riktigt passera vecka två

en annan fråga. om min pulsklocka säger att jag har förbränt 400 kcal när jag gick i en timme nu. stämmer det eller är det mer riktigt med riktvärdet på 275 som jag hittade på nätet.

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Du kan köra både på gym eller hemma. Fördelen att gå på gym är ju att du har ett väldigt mycket större utbud och det är enklare att göra det till en rutin. Dessutom kan det ju också bli lite socialt och man kan även få många värdefulla tips av andra utövare

Det är rätt bra om du bestämmer i förtid när du ska ta din promenader. 10 minuter är bättre än inget, allt är bättre än inget. Men undvik ursäkter för varför du inte ska göra det om du har tiden att genomföra det.

Pulsklockor är inget du ska lägga något större vikt vid gällande kaloriförbrukningen. Det kan ses som ett roligt värde men inget annat
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard

Jag börjar hemma så jag kommer i lite bättre form.
    Är helt övertygad om att alla på gymmet tittar på mig och tycker att jag är tjock och dålig. HAHA.
    Den största utmaningen blir att ställa bilen och gå fram och tillbaka från jobb. Ät trots allt bara två km. om ens det.
    Både bra för bilen och mig själv men just i den här årstiden med mörker och halka känner jag mig säkrare i bilen längs en ganska högt trafikerad väg utan trottoar och belysning.

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Det går jättebra att träna hemma om man har rätt utrustning och kunskap. Det är däremot synd det du säger om att du kommer känna dig uttittad och dålig på ett gym. Vet att det är lätt för andra med bra självförtroende att säga att man inte ska bry sig, men jag har själv varit i din sits, vågade inte gymma på flera år, men enda sättet att bli av med såna tankar är att tvinga sig att prova på det ändå. Jag hade en kompis med mig i början som visade övningar för mig, du kanske har någon, eller kan boka tid med en instruktör om du ska börja gymma? Annars har du ju en fördel om du lär dig genom hemträning. När du väl har kommit igång så inser du att ingen annan där kommer bry sig om hur du ser ut eller att kör för lätt etc., de är själva där för att komma i bättre form. Ingen föds vältränad. Sen måste du ju som sagt inte börja träna på gym, men låt inte psyket stå ivägen om du får lust iallafall! En enligt mig stor fördel med gym är att jag tycker det känns fräschare än att stå hemma där man spenderar så mycket tid ändå, plus att det är svårt att inte träna när man väl är där, hemma har man ju tv, dator och annat som lockar mer under vissa dagar när man inte är så träningssugen Lycka till!

Reg.datum
    Jan 2012
    Blogginlägg
    2

Standard

vad för utrustning krävs då?
    på mina träningspass använder vi gummiband som motstånd och jag orkar nästan inte ens det lättaste bandet. :
    här hemma har jag ingenting och då blir det att armövningar faller bort.
    kan bara en där man ligger på sidan med ena handen på den andra axeln och så gör man typ en armhävning.

om ni förstår vad jag menar

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg