+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rotationskuff

audia6 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Maj 2010

Standard Rotationskuff

Hej,
    Har fått ont i min axel, kan inte köra bänkpress alls för då gör det sjukt ont.
    En gym kollega nämnde rotationskuffen, har gogglat men fick inte så mycket bra resultat så jag tänkte jag provar här.

Någon som har lite tips / övningar, eller ska man bara vänta ut det ?
    Vad är problemet i axeln igentligen ?

/Danne

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Hejsan!

Rotatorkuffen är en vanlig del att skada vad jag har förstått. Jag kan tyvärr inte förklara skadan något ingående, men här har du däremot en övning för att stärka denna del av axeln. Kan även göras i cable cross stående med handtaget vid sidan om dig. På denna övningen behöver du nog inte plocka upp den tyngsta vikten du hittar, man är ganska svag när man isolerar de musklerna ändå. Jag har hittills haft turen att slippa skador, men brukar köra denna vid axelpass för att förebygga framtida missöden.

Rational Exercise: Liggande Utåtrotation - axelns bästa vän

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Träning av rotatorkuffarna kan främst göras för att förebygga skadan. Har man redan fått skadan kommer det sannolikt bara bli värre om du börjar köra övningar för rotatorkuffarna. Vila istället ett tag från övningar som har direkt inverkan på denna del och börja sedan med förebyggande övningar. Hur mycket/många pass bänkpress kör du i dagsläget? Kör du någon övning för baksida axlar? Det är lätt att överbelasta axlarna om man kör mycket bröst
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg