Hej!
Om du har/kommer få råd, rekommenderar jag att du köper hantelpaket med lösa vikter. Detta för att du nog ganska snabbt kommer att behöva det för att utvecklas, 3 kg kommer du nog inte ha användning av jättelänge när du väl kommer igång, utan vissa övningar kommer kräva att du har tillgång till lite tyngre vikter. Målen du beskriver når du via styrketräning, hopprepet gör väl ingen skada i sig, men det kommer inte stärka dig. Däremot kan du hoppa i några minuter innan träningspassen för att få bra blodcirkulationDet mjukar ju upp musklerna en aning också, så värm gärna upp med det!
En exertube kan du också börja med, där kan man ju justera motståndet och göra det lite tyngre om det behövs. Dock är jag osäker på hur mycket du kan stärka upp kroppen för att förebygga skador med en sån. Jag har fått för mig (kan ha fel) att sådana primärt används för rehabträning. Om du inte har några skador så borde du prova att träna med vikter så fort du får råd, det är nog bara då du kan utvecklas nog för att träningen ska ge den effekt du är ute efter.
Men vi kan börja med att gå genom några grundläggande, bra övningar. Det finns många övningar för att träna samma muskelgrupper, men vi kan börja enkelt. Du kan göra dessa med dina hantlar hemma, men du kommer nog snart märka att du kan lyfta mer än det du har. Men det är ändå bra att få in rörelserna med lätta vikter i början.
Axlar: Axelpress. Du kan sitta eller stå när du gör denna. Tricepsmuskeln i överarmarna används också för att utföra denna övning, så det är inget konstigt om du får träningsvärk även där.
High Intensity Seated Dumbell Press - Jrep Style - YouTube
I klippet använder han så kallade Jreps, vilket är överkurs just nu. Det betyder att han delar upp rörelsen i flera delar, dvs. han börjar med hantlarna i bottenläget och stannar i mittenläget några gånger innan han börjar köra mittenläget till toppläget. Det gör han för att göra övningen jobbigare, men det är inget du behöver tänka på. Gå bara så lågt du kan i rörelsen och sluta när armarna är nästan utsträcka över huvudet! Var rak i ryggen, håll axlarna bakåt i den mån du kan utan att lyfta dem, och andas ut kontrollerat varje gång du lyfter vikterna eller när de är helt lyfta (eller vad du nu föredrar). Du kanske kan göra övningen jättelätt och andningen etc. blir lite löjligt, men tro mig, när du kör lite tyngre sen så är det grymt bra att ha det intränat! Det borde gå att köra med din exertube med, om du t.ex. drar den under din stol, håller i handtagen och gör samma rörelse som med hantlarna.
Rygg: Rodd. Denna övning tränar din övre rygg och bakre axlar, lite beroende på hur du utför övningen så tränas vissa muskler mer än andra. Även biceps används här i viss grad. Jag antar att den inre BH:n blir bäst av övningar för övre ryggen.
Styrketräning - rygg - Hantelrodd liggande på bänk - YouTube
Detta är en övning jag tycker tar bra på ryggen och kör själv då och då. Även här kan du om du vill prova med exertuben genom att fästa den i en krok eller liknande i en vägg och göra samma övning, fast stående. Då kan du ställa dig en bit från väggen för extra motstånd i repen. Samma gäller med andningen här, bra att hitta sitt eget sätt att andas när man vill få in bra teknik. För många är det som sagt under själva lyftet eller när vikten är helt lyft som man väljer att andas ut.
Ben, rumpa: Knäböj. Här får du med både lårets framsida och rumpan. Till viss del får du också med lårens insida. Detta kan du göra med dina hantlar, du kan t.ex. hålla dem som hon gör med skivstången i videon, eller vila dem mot dina axlar eller något annat som känns bekvämt. Eller rentav börja utan vikter, denna kan ta bra om man är otränad och går ner djupt. För stabilitet kan du göra som i filmen, och lägga något under hälarna, ifall du inte är vig nog att stå med hela fotsulan i golvet när du är längst ner i rörelsen.
Jenny Kallur visar djup knäböj - YouTube
Som en övning för svanken (och benen) är marklyft väldigt bra, men också något som man inte bör testa sig fram med hemma. Skaderisken är stor, så innan du får tillgång till riktig instruktion tycker jag att du kan nöja dig med Ryggresningar. Den kommer även att kännas i rumpan.
DinTräning :: Ryggresning - Klassisk
När man är nybörjare så brukar det ofta rekommenderas ca 12-15 reps (lyft) i 3-4 sets (omgångar) Alltså, du gör t.ex. 12 reps, (=1 set), vilar 1-2 min och upprepar proceduren. Detta med lätta vikter, för att förbereda kroppen inför tyngre vikter. Du övar in rörelserna så att kroppens nervsystem vänjer sig vid dem och du inte blir skadad när du väl kör igång "på riktigt". Glöm inte att också äta bra. Som vegan får du se till att få i dig mycket proteiner om musklerna ska kunna utvecklas, du har säkert bättre koll än jag på var man hittar sånt. Du behöver också äta kolhydrater och fett för att få energi så du orkar träna. Ät inom en timma efter träningspassen med för att kompensera för energin du har förlorat. Det brukar inte vara så krångligt som det låter, varierad "husmanskost" brukar vara det bästa. Sova måste du också göra för att återhämta dig mellan passen. Och träna inte varje dag. Nu när du bara har några få övningar och kör med lätta vikter kan du nog köra genom alla övningar vid ett tillfälle, men jag skulle rekommendera 2-3 dagar vila mellan passen. Sen när du kommer igång med lite tyngre vikter så kan det vara bra att dela upp träningen i olika pass och göra ett mer strukturerat schema. Då kan du återkomma hit, finns många bra upplägg i forumet.
Om en övning är alldeles för lätt, även med vikter, gör den långsammare, både upp och ner. Det gör det hela jobbigare.
Det jag har skrivit är som sagt bara en enkel grund för hemmaövningar med den utrustning du har nu. När du har kört detta i någon månad eller två kommer du nog märka att det blir så lätt så du får köpa nya hantlar med viktpaket så du själv kan anpassa vikterna efter övningen. Och jag har bara tränat i ett år själv, så ge det några dagar och låt någon mer erfaren titta på denna tråd, det finns nog många som har bättre tips, eller rentav vill rätta saker jag har sagt till digI vilket fall, lycka till, hoppas att du kommer fastna för träningen!

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat
Det mjukar ju upp musklerna en aning också, så värm gärna upp med det!
I vilket fall, lycka till, hoppas att du kommer fastna för träningen!

)