Hej,
Jag vet inte alls hur din kost och träning ser ut i dagsläget men som jag uppfattar det som äter du dåligt och förenar detta med lite aktivitet.
Ha regelbundna tider för mat. Om du har skola, försök äta maten i skolan och skippa att äta ute så mycket som möjligt. Har du jobb, ta med dig matlåda. Ta lite mindre portioner än vanligt och addera istället 2-3 mellanmål per dag som kan innehålla frukt, grönsaker, nötter eller proteinrika livsmedel som kvarg/keso etc.
När det gäller träningen tycker jag att ovanstående hade bra förslag med promenader. Kör 3-4 promenader utspridda över veckan, gärna 3 timmar från en måltid. Lägg till 1-2 dagar styrketräning, antingen om du kör hemma eller om du kör på gym. Du kan ju börja med att träna hemma eller utomhus. Kör med din kroppsvikt och testa armhävningar, situps, knäböj (för rumpan/ben), utfall med mera. När du känner dig mogen kan du gå över till gym och köra vidare på samma övningar och utöka.
Jag är medveten om att detta låter skittrist och kommer säkert förändra mycket av din nuvarande livsstil. Men det är tyvärr så att man måste offra lite för att vinna något annat. Kör hårt och lycka till!
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.