Vi lever idag i ett samhälle där vi fullkomligt dränks av tryck från media hur man ska se ut, äta, bli och leva. Det är inte lätt varken för kvinnor eller män att hålla emot trycket och kunna göra egna kloka val baserat på vad som är bäst för individen, oavsett om det är mat, levnadssätt eller vad som påverkar det psykiska tillståndet. Jag tycker det är fint av dig att du bryr dig om din vän och hennes livssituation och jag tror det bästa du kan göra är att stötta henne och se till att andra i hennes omgivning gör samma sak. Du går fortfarande i skolan vilket är bra för situationen eftersom du kan slå larm till personal som kan bidra till att din vän får ökat stöd. Det är också bra om du inte tar tag i allt själv utan kanske försöker få med dig en förälder som kan bidra med goda råd och kontakter inom skola och vård.
Samtidigt måste du även tänka på dig själv i denna situation. För som du själv nämner har du själv liknande problem och det är absolut något du måste göra något åt för att du ska kunna hjälpa din vän. För hur ska du kunna stötta din vän om du själv inte mår bra och lider av samma/liknande problem? Har du bra en bra relation med dina föräldrar kan det vara bra om du talar med dem i första hand om situationen så att de kan ge dig stöd och hjälpa dig. I andra hand tycker jag du ska prata med kurator/psykolog eller liknande som kan vägleda dig bättre.
Verkligen imponerande att du kommit till insikt med problemet och vill göra något åt det, både för dig själv och din vän!
Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.