Hur mycket styrketräning ingår i kampsportsträningen? Jag antar att det inte är två timmar teknikträning.
Varför springer du långt?
Tjena! Är precis nykommen från Kina där jag tränade kampsport 6 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Nu ska jag fortsätta här i Sverige men under andra former och skulle behöva lite hjälp med kost och träningsschema!
Jag tränar Krav maga 2h/2 pass i veckan, Pekiti tirsia kali 2h/3 pass i veckan. Detta på kvällarna. På morgonen springer jag 6-7km 5 dagar i veckan och 12km en dag i veckan med en fart på ungefär 13km/h.
Efter joggingturen så styrke tränar jag på följande sätt: Kör squats 30 x 3, sit ups 80 x 3, side ups 50 x2 (på varje sida), 40 armhävningar (armar närmre kroppen), 40 armhävningar (armar en bit ifrån kroppen) och sedan 30 till i mitten av positionerna (armhävningar med knogarna i marken). 50 back ups x2. Detta gör jag 5 dagar i veckan.
Efter det stretchar jag även i cirka 20 minuter.
Jag skulle vilja ha ett förslag på vad jag ska äta (finns ju 100 olika dieter att välja mellan) samt om detta är ett bra schema eller ej. Kampsporten kommer jag att fortsätta med. Mitt mål är att bli explosiv, snabb, smidig och stark. Men styrketräning är inte min starka sida och kan inte så mycket om den så all kritik är uppskattad!
Är förövrigt 176cm lång och väger 63kg.
Tack på förhand!

Hur mycket styrketräning ingår i kampsportsträningen? Jag antar att det inte är två timmar teknikträning.
Varför springer du långt?
Inte särskilt mycket styrketräning, men en del. Ett morgonpass ungefär. Det är olika från gång till gång förstås men oftast är det ju tekniker/sparring 1.5h av passet och uppvärmning på en halvtimme.
Jag gillar att springa och behöver förlora ett kilo eller två i kroppsfett och gå upp ett kilo eller två i muskler. Tips?

Tyvärr hjälper inte löpningen dig nå målet "att bli explosiv, snabb, smidig och stark", snarare tvärtom. Planera in en period på 2 - 3 månader då du inte löptränar, utan istället kör tung styrketräning med basövningar, typ detta: Styrka. Eftersom du tränar kampsport 5 dagar i veckan (och antagligen vill behålla det så) så kommer du få svårt att träna styrketräning 3 dagar i veckan (enligt programmet jag länkade till). Minska då styrketräningen till 2 dagar i veckan och alternera pass A och B.
Ät ordentligt under perioden och var beredd på att lägga på en del fett. Det är OK. Med din självkontroll så tar du lätt bort överflödet senare, men det är viktigt att äta ordentligt om du vill bygga muskler och styrka. Fettet tar du senare bort genom att helt enkelt äta lite mindre.
Om allt går väl så kanske du aldrig vill löpträna igen...
Haha, låter som att du inte är ett stort fan av löpning. Men tack så mycket för infon. Vi får se hur det går!

Det är väl snarare så att löpträning sällan är rätt aktivitet för att nå vanliga mål med träningen (utseende, styrka, kondition, etc.). Löpträning gör dig bra på att springa långt. För allt annat finns det troligen mer effektiva alternativ.
När jag ser personer som är ute och springer så undrar jag ofta varför de gör det, hur de tror att löpningen ska hjälpa dem nå deras mål. Jag antar att löpning är det du tar till när du inte kan komma på något annat, men har vaga idéer om att du bör nog träna för att bli smalare eller få bättre kondition.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)