Här är lite recept till tävlingen hoppas ni gillar dem!
1. Proteinskitar(bars): Ett recept jag hittade för ganska längesen men som jag har haft stor nytta av!
Dessa proteinbars ser visserligen inte så goda ut. Men luras inte av utseendet för de är fantastiska!
Det som behövs:
Naturligt proteinpulver 450g (Eller den smak ni önskar, jag föredrar vanilj)
Organiskt havregryn 225g (Vanligt havregryn funkar lika bra)
Strimlade morötter 225g
Fettfri mjölk 140g (Minimjölk funkar utmärkt, men skrev fettfri då det är det ultimata)
Sylt 140g (Sockerfri eller med lågt sockerinnehåll)
Organiska linfrön 130g (Vanliga linfrön funkar lika bra, krossade)
Det är välldigt enkelt och kletigt att göra dessa! Tar inte värst lång tid och de är kanon som mellanmål!
Såhär gör du:
Häll helt enkelt ner allting förutom linfröna i en stor bunke. Sen är det bara att gräva runt med händera
tills allt har blandat sig till en härlig, lagom mjuk smörja. Jag skulle jämnföra tjockheten (eller vad
säger guys?) med köttfärs som ska bli hemmalagade köttbullar (för det har väll alla gjort?). Tips är att
börja med för lite mjölk och sedan hälla på extra för att få rätt konsistens.
När du smetat och kletat tills att du tycker att det är lagom tar du fram en plåt eller liknande (Bara den
passar i din frys/kyl). I denna plåt häller du ut linfröna och sedan rullar du ca 15 jämnt fördelade
proteinskitar i det!
Sen äre bara att fylla frysen och vi behov tag fram o lägga i kylen nån dag innan så du slipper äta ispinnar.
Perfekt som mellanmål då du inte har tid att laga något, och när de väl stelnat är kan du bara slänga ihop
dem i påsar så det tar mindre plats!
Här är ungefärligt Näringsvärde:Bar
230 Kalorier
26g Protein (44%)
24g Kolhydrater (38%)
4,5g Fibrer
5g fett (17%)
1,6g Omega 3 fettsyror
Självklart är det olika beroende på just dina varor.
Nackdelar: |Fördelar:
Smakar så gott att du äter |Goda
för många |Passar som mellanmål
Man blir så kletig |Kul att kleta runt
Kan vara svårt att få till |Hyffsat billiga
konstistensen på första försöket |Lättgjorda, inge ugn eller skit
Jag kan hålla på hur länge som helst!
Ref: Tävlingsbidrag
2. Kycklingwrap: Ett enkelt middagsrecept jag ibland använder flera dagar i veckan.
Dessa tacoliknande wraps både ser goda ut och smakar gott!
Det som behövs:
Kycklingfiléer 2-300g (Beror på hur mycket du äter och vad för mål du har!)
Grönsaker t.ex.
Paprika, sallad, gurka (Som tacos föfan, ta vad du vill ha)
Fullkorns tacosbröd (De mjuka goa, annat liknande fullkornsbröd funkar också)
Såhär gör jag: Men du kan göra på olika sätt beroende på hur du vill har det
Skär upp kycklingen i lagom stora bitar för att sedan steka dem i stekpannan, det behövs inget smör eller annat
i dagens stekpannor så strunta i det! Om du förståss inte vill steka i någon bra o god olja, men det brukar
inte behövas.
För att det ska gå snabbt o enkelt så skär du grönsakerna i småbitar medans du steker kycklingen, komigen
multitasking! Och när kycklingen är klar så häller du i större mängden grönsaker i stekpannan så att det blir
som en wok nästan. Ingen vätska behövs då det finns mycket i det gröna. Lägg i lite broccolli för nyttighetens
skull. Stek tills allt blir en god "mjuk" röra på låg värme!
Värm tacobröden i micron medans du gör sista kryddningarna på "woken", jag rekommenderar paprika krydda,
cayenne peppar, svart peppar och kanske lite curry. Men man kan krydda som man själv önskar.
Ta fram ditt varma bröd, lägg på lite kyckling wok grejs, på med lite av de färska grönsakerna du sparat och
sen kanske en klick guacamole om så önskas! Vik ihop och du har en grymt god middag. Det enda som har mycket
fett är väll guacamolen, men den innehåller även mycket bra fett också!
Alla vet väll hur man gör guacamole? Om inte får ni ett enkelt recept här:
Guacamole recept
Byt bara ut crème fraiche till lätt turkiskt yoghurt som innehåller 3,5% fett istället för 10%!
Smaklig måltid!
Näringsvärde per wrap är väll beroende på hur stor wrap du har! Men det är ca 21g protein per 100g kyckling,
så du får väll i dig runt 150g i en wrap minst dvs ca 31,5g protein per wrap. Sen äre ca 20g kolhydrater per
tacobröd och en mängd fett o kolhydrater o guacamolen samt grönsaker osv.
Tänkte ta en bild på detta med ett snyggt upplägg, men hade inte tid att handla brödet idag...
Ref: Tävlingsbidrag
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)