+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ska jag styrketräna eller vänta med det?

Bobbo73 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2012

Question Ska jag styrketräna eller vänta med det?

Tjena!

Kort om mig: 38-årig man som bilvit lite "soffpotatis" på senare år. Har förvärrats senaste året då jag pajade handleden så jag inte kan spela tennis längre vilket jag gjorde 2 ggr i veckan tidigare. Är inte inte jättetjockis (188 cm, 89 kg) utan mer smalfet om ni hajar, som en pommes men nu har magen börjat puta lite väl mycket. Måste ta tag i detta nu.

Min arma kropp behöver BÅDE bli av med lite flebb OCH bygga muskler. Kortfattat kan man säga att jag vill bli av med fett kring mage/"love handles" och bygga lite muskler (typ kring axlar, armar, bröst och rygg).

Nu till frågan: Hur ska man lägga upp detta bäst? Måste man först jobba bort flebbet med typ löpning och god kost för att senare börja gymma? Eller ska man satsa på musklerna först och sedan bränna fläsk? Helst vill jag ju kombinera och typ gymma 2-3 ggr/v och jogga 2-3 ggr/v men vad jag förstår av många förståsigpåare är det menlöst då kosten är så olika för de två ändamålen.
    Hjälp mig någon som kan detta!! TACK!

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det går bra att kombinera konditionsträning och styrketräning. När man pratar om att det inte fungerar så bra handlar det om hur man ser på varje träningssätt ur ett optimalt synsätt. Men vem kör optimerade träningsrutiner förutom elitidrottare..

Kör du på med kondition och styrketräning!
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Blanda inte ihop konditionsträning, löpträning, styrketräning och fettreduktion.

Fettreduktion görs med diet. Träning har viss inverkan, men det är framförallt dieten som avgör åt vilket håll din vikt utvecklas. De kalorier du bränner under träningen är inte avgörande för hur din vikt ändras (om du inte tänker hålla på med extremt långa träningspass).

Konditionsträning och löpträning är inte samma sak. Om du vill bli bra på att springa så ska du så klart löpträna, men om du vill förbättra din kondition så är backträning eller slädar ett bättre alternativ, speciellt om du vill kombinera med styrketräning. Långa långsamma träningspass (typ löpning) befinner sig på motsatta änden av ämnesomsättningsskalan kontra styrketräning, vilket i princip innebär att löpträningen försämrar styrkeutvecklingen. Intensiv intervallträning är närmre styrketräningen när det gäller de krav som ställs på kroppens egenskaper, även om du betalar ett pris även här.

Börja med styrketräning och ät vettigt. Om du vill förändra din kropps komposition så finns egentligen inget alternativ, såvida du inte vill svälta dig och bli spinkig. Om du inte har behov av god kondition så kan du strunta i det tillsvidare.

Reg.datum
    Jan 2012

Standard

Ok tack för era svar.
    Senaste tre veckorna har jag tränat på luncherna (det är då jag har tid). Har kört gym 2-3 ggr/v med ganska högintensiva pass med 8-12 reps och ca 3 set per muskelgrupp, främst med fria vikter. Kört löpning ca 5 km 2 ggr/v.
    Om jag förstår dig rätt Baxpin så borde jag kanske strunta i löpningen då den egentligen sabbar för min muskeluppbyggnad och inte bränner något fett. Har börjat så smått med tennisen igen vilket är ganska mycket intervallträning (puls upp under bollar och game, vila mellan bollar och game). Knepigt, jag vill ju självklart få bättre kondis men jag vill desto mer forma kroppen och se snabba resultat, annars är jag rädd att jag tappar motivationen och lägger av igen.

Renos avatar
    Reno är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Hej bobbo73,

Om du börjar med en diet så kommer du vare sig du vill eller inte förbränna både fett och muskler. Det optimala som alla tidigare har pratat om har en stor inverkan, vill du få bort fett så börjas det i köket.

1. Börja med en god kostvana, regelbundna mattider. Tänk dig att din kropp är som en eld, om du slänger in en stor träbit kommer det ta mycket längre tid att starta den. Medans om du lägger lite i taget kommer den att bränna upp allt ganska snabbt. Detta gäller människokroppen. Äter du stora måltider, kommer du inte förbränna effektivt/alls. Det blandat med långa "raster" mellan måltiderna, kroppen övergår då till svältningsstadiet och vill spara på allt du får in, för den vet inte när du får näring nästa gång. Medans om du äter lite men konstant kommer du förbränna mer.

2. Till träningen, eftersom du vill gå ned i vikt bör du hålla din puls i en relativt balanserad nivå runt 120-150, men om du vill slippa ha räknare på dig helatiden är det mest effektiva långapromenader. Det låter skit tråkigt men det är en av de bättre sätten att gå ned i vikt. Du kan även kombinera detta med simning där du har hela kroppen i rörelse och det göra att du slipper bland annat skador samt att du tränar små muskelgrupper.

3. Du vill samtidigt börja bygga stora muskler, som jag har uppfattat det. Det går inte. Iaf till en första början. När du har tränat bort det överflödiga fettet redan då kan du börja köra tyngre vikter och mindre repetioner.

Det som är nyckel till framgång är dina kostvanor.

Lycka till!

Reg.datum
    Jan 2012

Standard

Tack för alla synpunkter! Tycker det här citatet saxat från en annan expert låter vettigt och bra:
    "Det finns bara ett sätt att öka din basala förbränning, det vill säga den energi som du förbrukar när du ligger helt stilla. Och det är genom att öka muskelmassan i kroppen. Muskelknutten förbränner också mer energi än sparriskompisen även om de rör på sig lika lite. Musklerna fordrar energi även när de inte arbetar. Förutom att du ser snyggare ut på badstranden och kläderna sitter bättre gör musklerna dig alltså smalare. Ett styrketräningspass bränner inte så oerhört mycket energi under tiden som du tränar, men däremot ökar förbränningen efter träningen.
    Rör du dig inte alls idag är all form av motion en förbättring. Om du vill träna för att maximera fettförbränningen är en kombination av styrketräning och hög- och lågintensiv konditionsträning, sunda kostvanor och en aktiv livsstil den bästa mixen. Ska du välja en enskild träningsform för att gå ner i vikt är lågintensiv konditionsträning efter en kopp kaffe på morgonen den mest effektiva. I takt med att du förbättrar din kondition kan du träna lite längre tid i tuffare tempo med samma puls som när du var otränad. Då kommer kilona att rasa av dig"

Renos avatar
    Reno är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2010
    Blogginlägg
    2

Standard

Så länge det där säger något till dig om hur du ska ändra din livsstil nu så kör på de.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg