+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Helkropps-träningsprogram, kritik

Samurai237 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2011

Question Helkropps-träningsprogram, kritik

Jag har utgått från Helkropp | Mitt pass | Styrkeprogrammet.se och bytt ut några övningar för att få det att passa med den utrustning jag har hemma (hantlar med viktskivor och träningsbänk).

Marklyft med hantlar

Knäböj med hantlar

Enarmshantelrodd

Bänkpress med hantlar

Axelpress med hantlar med armbågarna framåt

Stående bicepscurls med hantlar

Tricepspress med hantel bakom huvudet

Liggande benlyft med svankkontakt

Sidodrag med hantel

Benböj med hantel

Marklyft - Rakt, hantlar

Stående vadpress med hantlar

Skulle det programmet fungera för mig som nybörjare att köra 2 ggr i veckan eller är det något som bör ändras?

Mvh Jakob
    Senast redigerad av Samurai237 den 2012-01-01 klockan 21:40.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Hur tunga är hantlarna?

Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Hur tunga är hantlarna?
    Vikt på en hantel utan viktskivor är 2kg. Jag har 4st viktskivor á 1.5kg, 4st á 2.5kg. Sen har jag 2st á 1kg, 2st á 1.5kg, 2st á 2kg och 2st á 4kg.

Behöver dock köpa ett till paket med de viktskivor jag bara har två av då jag inte tänkte på att jag behöver fyra av varje när de ska användas till hantlar.

Jag vet att jag inte tagit upp hur många sets och reps jag ska köra med men ger dessa övningar en ger bra helkroppsträning om man, efter att man kommit in i styrketräningen, kör med tungt?

Glömde nämna att jag är 16 år.

Mvh Jakob

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Risken är att du har för lätta vikter. Om jag räknat rätt så kommer du ha max 54 kg. Du kommer troligen snabbt behöva mer för knäböj och marklyft.

Själva övningarna är det inget fel på (vad är skillnaden på knäböj och benböj?), men det är ju som sagt bara en lista på övningar. För att det ska bli ett program så behöver du arrangera dem i träningsdagar, vilodagar, set, reps och intensitet. Basera träningen på knäböj, marklyft, bänkpress och (axel)press, allt annat är kompletterande övningar. Om du har möjlighet så bör du även köra chins och dips, det brukar man kunna improvisera med lite fantasi.

Hur ofta kan du träna?

Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Risken är att du har för lätta vikter. Om jag räknat rätt så kommer du ha max 54 kg. Du kommer troligen snabbt behöva mer för knäböj och marklyft.

Själva övningarna är det inget fel på (vad är skillnaden på knäböj och benböj?), men det är ju som sagt bara en lista på övningar. För att det ska bli ett program så behöver du arrangera dem i träningsdagar, vilodagar, set, reps och intensitet. Basera träningen på knäböj, marklyft, bänkpress och (axel)press, allt annat är kompletterande övningar. Om du har möjlighet så bör du även köra chins och dips, det brukar man kunna improvisera med lite fantasi.

Hur ofta kan du träna?
    Tack för dina svar!

Jag tror det känns rimligt med styrketräning 2 dagar i veckan då jag även ska börja träna thaiboxning på söndagar och onsdagar så det blir svårt att hinna med mer pga. skolan. Det gäller bara att hitta bra dagar för styrketräningen.

De viktpaket jag köpt är VIKTPAKET 17KG Vikter & Styrketräningsredskap Träning KROPP & HÄLSA – Rusta.se och det finns även VIKTPAKET 30 KG Vikter & Styrketräningsredskap Träning KROPP & HÄLSA – Rusta.se som kan inhandlas när det behövs.

Är det rekommenderat att köpa en skivstång för marklyft istället för att köra med hantlar?

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Om du inte är beredd att lägga uppåt 10-tusen på bättre utrustning så tycker jag att du ska leta upp ett gym. Ännu hellre bör du ta kontakt med en tyngdlyftnings- eller styrkelyfts-klubb så att du får lära dig av de som kan. Lägg inte för mycket pengar på hem-träning, utan köp ett medlemskap istället.

Med det sagt så är det förstås bättre att träna lite än inte alls. Ett förslag är att göra så här:

Dag 1: knäböj 5x5, bänkpress 5x5, raka marklyft 5x10, press 5x10
    Dag 2: marklyft 5x5, press 5x5, knäböj 5x10, bänkpress 5x10

Komplettera med chins och dips så att du får ihop 100 av varje per vecka.

Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Om du inte är beredd att lägga uppåt 10-tusen på bättre utrustning så tycker jag att du ska leta upp ett gym. Ännu hellre bör du ta kontakt med en tyngdlyftnings- eller styrkelyfts-klubb så att du får lära dig av de som kan. Lägg inte för mycket pengar på hem-träning, utan köp ett medlemskap istället.

Med det sagt så är det förstås bättre att träna lite än inte alls. Ett förslag är att göra så här:

Okej. Tack så mycket!

Jag är sugen att börja träna på gym istället för hemma. Gymmet ligger bara 150m bort, likaså thaiboxningen, men mina föräldrar tycker att jag inte har tid att börja träna på gym pga. skolan. Jag har mycket skolarbeten att göra men om jag lägger mindre tid på datorspel och planerar bättre känns det verkligen inte som en omöjlighet att börja träna på gym istället för hemma.

På gymmet hemsida står det att man kan få introduktion till maskiner och få hjälp att komma igång med träningen så litet hjälp verkar man kunna få.

Jag får börja med det program du skrivit så får jag se hur mycket tid jag har att lägga på träning. Jag kommer ju i alla fall igång med styrketräning med det programmet. Jag har träffat några av tränarna som håller i thaiboxningen och dem gymmar så jag kan ju alltid höra med dem vad de tycker att jag bör göra i form av styrketräning.

Jag har läst mycket om att det är väldigt viktigt att man äter ordentligt. Hur är det med det program du skrivit. Bör jag följa de råd att man ska äta mycket för att man ska kunna bygga muskler eller kommer man inte så långt med det programmet att det alls spelar lika stor roll med kosten?

Edit: Jag bara undrar så jag inte tränar enligt det programmet och äter så mycket att jag bara lägger på mig massa fett och musklerna uteblir.
    Senast redigerad av Samurai237 den 2012-01-02 klockan 15:30.

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Om du är en normal 16-åring så äter du redan som en häst. Ät som vanligt. Det kommer bli bra. Om du tycker att träningen går dåligt kan du försöka peta i dig mer mat, men ta det lugnt till att börja med.

Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Om du är en normal 16-åring så äter du redan som en häst. Ät som vanligt. Det kommer bli bra. Om du tycker att träningen går dåligt kan du försöka peta i dig mer mat, men ta det lugnt till att börja med.
    Okej. Tack så mycket för all hjälp!

Jag har i alla fall någonting att börja med nu. Förhoppningsvis kommer man märka någon skillnad av den styrketräning jag kan hålla på med hemma.

Reg.datum
    Dec 2011

Standard

Vad är "press" för någon övning?

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg