Hej!
Ny på forumetWoho! Har äntligen (efter många halvhjärtade försök och dieter) bestämt mig för att nu jäklar måste jag ta tag i mitt liv. Jag kommer äta ihjäl mig annars och det vill jag ju inte
I alla fall. Jag är 25 år gammal, 1.59 cm lång (kort) och väger 90,7 kg, vilket ger mig ett BMI på 36!!! Fetma alltså...
Nu vill jag försöka hitta det bästa sättet att gå ner i vikt och undrar om det inte är styrketräning. Ju mer muskelmassa man har desto mer fett bränner man ju, ellerhur?
Jag blir bara orolig för den där biten med att äta mer kalorier än vad man förbränner och att istället träna tungt + 30 min kardio om dagen.
Tycker dessutom det är skitsvårt att hitta på vad man ska äta...ska man räkna kalorier eller ska man hålla koll på hur många gram protein/fett/kolhydrater man får i sig?
Om någon har något bra tips till mig så hade jag varit evigt tacksam
//M

Enbart träning ger tyvärr inte så stora resultat på fettminskningen, utan det är främst med kosten du reglerar vikten. Däremot är viktminskning utan styrketräning inte heller att rekommendera eftersom du då kommer att tappa muskler. Så en kombination av diet och styrketräning är det som gäller.
Om du vill gå ner i vikt så ska du givetvis inte äta mer kalorier än vad du förbränner. Att räkna kalorier och väga maten är tråkigt och du kommer troligen inte orka göra det någon längre period. Gör istället varje måltid till en del av din träning: vad ska du äta för att nå dina mål (styrka/vikt)? Du behöver inte laga specialmat eller äta konstig mat på lunchen, men däremot kan du välja att äta rätt saker av det som står till buds. Börja med att plocka bort det mesta av bröd, flingor, potatis, pasta och ris. Höj istället proteinintaget (t.ex. koka ägg till frukost, ta några extra köttbullar, etc). Alkohol dricks med måtta.
Träna tungt.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)