Pressövningar görs nästan lika bra med hantlar. Enda skillnaden är att du inte kan köra lika tungt och därmed inte blir lika stark. Dessutom måste du ha tillgång till hantlar med olika vikt.
Hej hej! Jag håller på och använder frivikter mer och mer för varje vecka. När jag läser på forumet om basövningar verkar det som om de flesta kör med en stång på nästan alla övningar. Jag undrar om det gör någon märkbar skillnad om jag kör pressövningar med hantlar istället? Jag har inte ofta någon med mig som kan hjälpa mig om jag tappar en stång i t.ex. bänkpress, men kör jag med hantlar där så kan jag lättare släppa dem på golvet. Jag tränar ju dessutom för att lyfta jämnt på samma sätt som med en stång, och kan inte råka hjälpa till med en starkare arm av misstag. Jag lyfter även inte så tungt än, så det känns lite onödigt att ockupera en av få bänkpressar om jag ändå kommer köra med tom stång när det finns gott om hantlar.

Pressövningar görs nästan lika bra med hantlar. Enda skillnaden är att du inte kan köra lika tungt och därmed inte blir lika stark. Dessutom måste du ha tillgång till hantlar med olika vikt.

PS. Eftersom du måste jobba hårdare med stabiliteten så är hantlar bättre om du har problem med detta.
Okej, gott att höra. Det finns ett brett urval av hantlar här, så jag börjar där med stången som kommande mål! Danke
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)