+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skivstång vs hantlar

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard Skivstång vs hantlar

Hej hej! Jag håller på och använder frivikter mer och mer för varje vecka. När jag läser på forumet om basövningar verkar det som om de flesta kör med en stång på nästan alla övningar. Jag undrar om det gör någon märkbar skillnad om jag kör pressövningar med hantlar istället? Jag har inte ofta någon med mig som kan hjälpa mig om jag tappar en stång i t.ex. bänkpress, men kör jag med hantlar där så kan jag lättare släppa dem på golvet. Jag tränar ju dessutom för att lyfta jämnt på samma sätt som med en stång, och kan inte råka hjälpa till med en starkare arm av misstag. Jag lyfter även inte så tungt än, så det känns lite onödigt att ockupera en av få bänkpressar om jag ändå kommer köra med tom stång när det finns gott om hantlar.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Pressövningar görs nästan lika bra med hantlar. Enda skillnaden är att du inte kan köra lika tungt och därmed inte blir lika stark. Dessutom måste du ha tillgång till hantlar med olika vikt.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

PS. Eftersom du måste jobba hårdare med stabiliteten så är hantlar bättre om du har problem med detta.

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Okej, gott att höra. Det finns ett brett urval av hantlar här, så jag börjar där med stången som kommande mål! Danke

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg