Hej,
Jag undrar om man kan få skador av att träna tung styrketräning när man är ung och sedan få lida för det på äldre dagar. Jag läste om en som var världens starkaste man som sa att man skulle sluta köra så tungt när man var runt 36 för de som tränar längre får skador i äldre dagar. Sen är det kanske en fråga om hur tungt man tränar?
Mvh,
Awesome

Styrketräningen i sig själv ger inte upphov till några skador när du blir äldre. Vilken typ av skador skulle det i så fall vara? Alla skador du ådrar dig i ungdomen kan däremot komma tillbaka och spöka på äldre dar, det är inget unikt för styrketräning. T.ex. så lämnar gamla läkta skador ärrvävnad som kan kännas när ligamenten börjar bli stelare och nedsatt funktion som du kunnat kompensera med styrka ger sig också till känna när du börjar tappa styrka.
Ju äldre du blir desto lättare skadar du dig och desto längre tid tar det att läka en skada. Framförallt är det den sega läkningsprocessen som slutligen sätter stopp. Hur många större skador kan du komma tillbaka efter när du är över 40 år? Inte många, kanske inte ens en enda. En avsliten muskel är en katastrof.
Jag är 41 år och har i princip slutat med maxlyft. Dvs inga vikter som jag inte klarar minst 3 repetitioner. Risken att det smäller i kroppen är då mycket mindre. Och inte fuska med uppvärmningen.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)