+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mitt schema, kritik!

Tunechi är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard Mitt schema, kritik!

Hej!
    Jag är 19 år, 1.80 cm lång och väger ungefär 74.
    Jag har en normal byggd kropp med synliga muskler ( lite klent på magen ).

Mina mål med min träning är att få en kropp med väldigt synliga muskler och lägga på lite muskler.

Detta är mitt schema just nu. OBS, jag kör oftast lätta vikter med många reps.

Detta är för måndag och tisdag.
    Måndag - Bröst och Mage - På bröst kör jag massa olika armhävningar också.
    Tisdag - Axlar och ben.
    http://cl.ly/2z0H420Y3n3m2C3G4716

Detta är för onsdag och trosdag.
    Onsdag - Rygg
    Torsdag - Armar, mer småövningar
    http://cl.ly/0O0j2z130R2M3n3Y3W3X

Fredag och lördag, joggar en dag av dem. Inte båda.

Är detta bra träning eller?
    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Tunechi den 2011-11-21 klockan 22:29.

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

AAAAAAHA nu vet jag om det är bra!!!

Tack så himla mycket """allihop!""""

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Jag blev ungefär lika frustrerad som du efter att jag hade skrivit på ett svar i över en halvtimma och datorn dog... Vi får göra ett nytt försök med en annan dator!
    Det kan ta tid att få svar här ibland, jag har själv fått skriva en ny tråd med samma fråga för att folk ska upptäcka den ibland. Vi får hoppas att någon duktig märker detta och kommer med bra förslag snart! Under tiden kan jag bidra med mina pyttekunskaper i ämnet, det är bättre än ingenting

Jag kör också ett 4-splittat styrkeschema och det ser ut så här:

Mån: Bröst/triceps
    Anledningen till den kombinationen är att väldigt många bröstövningar tränar triceps samtidigt, och jag vill helst inte köra t.ex. hantelpress och sedan köra ett armpass senare i veckan igen när de håller på att återhämta sig. Om du vill fortsätta använda dig av dina övningar på ett sånt här pass kan du köra med nr 1 (som tränar bröst/triceps), nr 2 (bröst) nr 3 (triceps) från ditt bröstschema, och nr 1 (triceps) och nr 2 (bröst/triceps) från ditt armschema. Nu behöver du inte köra alla varje pass, variera dig gärna bland dem, men det kan vara bra att kategorisera så här om man ska köra 4 ggr i veckan.

Tis: Ben
    Här funkar de båda övningarna plus något för vaderna, som du har uppskrivna. Vet inte om du kör vader i maskin eller med hantlar eller dyl, men det spelar nog ingen större roll. Övningar 3, 5 och 8 från ditt "överkroppslyft"-schema är sådana som både tar på ryggen och benen, så här kan du välja om du vill använda dig av dem. Om du fortfarande vill köra rygg på onsdag kanske jag inte rekommenderar dem, minst 48h är bra om musklerna får vila efter att de har tränats.

Ons: Axlar och mage
    Här kan du från ditt axelschema ta övningar 1 (axlar, triceps kan man också känna av ibland) 2, (axlar) och 3 (tar nog på samma sätt som ettan, är i grund och botten samma övning fast med skivstång istället för hantlar.) Den fjärde har jag hört från en personlig tränare kan vara skadlig både för axellederna och handlederna när du når den övre positionen, men kan inte backa upp det själv, vet för lite om den. Ingen jag brukar köra iallafall.
    Magövningarna ser bra ut, en övning jag kan tipsa dig om är situps med en skivstång. Du tar någon lätt stång, t.ex. i plast om du har tillgång till det, och lastar med lite vikter, beroende på vad du själv tycker känns bra, själv räcker det för mig med ca 10 kg. Sedan håller du stången strax framför hakan med böjda armar och gör vanliga situps. Blir genast jobbigare, och till skillnad mot att göra situps med en viktplatta på bröstet så tränar du också upp lite stabilitet genom att ha vikter hängande på båda sidor. Ligg gärna på en boll eller halvboll om du har tillgång till det, ifall du vill öva ännu mer stabilitet.

Tors: Rygg/biceps
    Här är det lite samma som måndagspasset. Jag kör denna kombinationen för att många ryggövningar använder sig av biceps också. Exempel på övningar som tar på båda muskelgrupperna är 1, 2, 4, 6 och 7 från ditt "överkroppslyft"-schema. Nr 3, 5 och 8 är de jag nämnde tidigare, som tar på ländryggen och ben/rumpa.
    Här kan du även köra övningar 3 och 4 från ditt armschema ifall du vill ha rena bicepsövningar med. Tänk bara på hållningen i dem, i nr 3 har iallafall jag lätt att sjunka ihop med axlarna, och i 4:an blir det lätt att man hjälper till med ryggen när det blir för tungt. Eftersom det är en övning för att isolera biceps så kan det vara bra att stå med ryggen mot en vägg när du gör den, så att du inte hjälper till att "kasta" upp armarna utan att tänka på det.

Av vad jag har läst här tidigare är det bra att du lägger konditionspasset på en dag du inte styrketränar. Sedan finns det många här som förespråkar korta intervallpass istället för att köra en timma som du gör (och jag själv gjorde mycket ett tag). Speciellt om du vill lägga på dig muskelvikt tror jag att det är bättre att du kör korta backlöpningar, med hög fart några gånger istället för en långlöpning, då du lätt kan komma in på fettförbränning och riskera att förlora muskelmassa när du går ner i vikt. Självklart har det ju också att göra med hur du äter, och hur många kalorier du får i dig mot hur många du gör dig av med.

Sedan beror det också på vad du vill uppnå. Du säger att du vill lägga på dig lite muskler, exakt hur du vill se ut vet ju bara du, men jag tror att många på forumet hellre skulle rekommendera dig att du kör t.ex. halvkroppspass eller ett tredelat schema med fler basövningar som tar på flera muskelgrupper i taget, istället för att t.ex. köra massa enskilda övningar för biceps och triceps.

Så låt inte detta schema vara någon ultimat sanning, det är bara hur jag hade lagt upp mitt schema om jag skulle köra dina övningar och 4 ggr i veckan! Förhoppningsvis träder någon mer kunnig snart in och rättar mig så både du och jag lär oss lite!

Lycka till med träning och framtida svar på tråden!

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Sedan kan jag ju tillägga att som jag har förstått det så är det bra om du, när du kan övningarna bra och har vant dig vid rörelserna, går ner i kanske 7-8 reps, kör 4-5 sets och ökar vikten för att bygga på dig muskler. Det är dock ännu en grej som jag kan komma att bli rättad på, haha!

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Det finns redan vääääldigt mycket information kring träningsprogram i forumet. Det är därför folk inte orkar svara på specifika frågor eftersom det redan finns i flera trådar. Mitt tips är att du letar i forumet och sedan gör upp ett träningsprogram som man sedan kan få ge kritik på.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Nezehran är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Jag lånar ditt tränings schema för axlar

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Tack så jättemycket! Tusen tack till Seb90 som verkligen tog sin tid, uppskattas väldigt mycket.
    Kommer ta väldigt mycket tips och köra så som du säger, just nu.

Spiderman: ska kolla runt för säkerhetens skull, tack!

Nezehran: Var så god!

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg