+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Underarmar

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard Underarmar

Halloj! Jag undrar lite om muskulaturen kring armbågen. Jag har rent allmänt tunna underarmar, och som jag har förstått finns det inte många muskler att bygga upp kring handlederna, men däremot strax innan armbågarna. Jag brukar köra handledscurls med underhandsfattning (åt andra hållet får jag tyvärr ont i handlederna av någon anledning) och hammarcurls. Finns det några andra bra övningar att göra för den regionen?

På andra sidan, dvs överarmarna fast också vid armbågarna, har jag svårt att ens hitta någon muskulatur. Gäller det att bygga upp triceps så att armbågstrakterna ser större ut helt enkelt, eller finns det massa småmuskler som jag har missat?

När jag flexar armarna kan jag urskilja både lite av biceps och triceps, men några centimeter från armbågarna blir det bara benigt. Tror ni att jag behöver speciella övningar för att få någon fart på muskulaturen där eller kommer det komma automatiskt via triceps-/bicepsövningar?

Ska tillägga att jag inte har mycket muskler i övrigt, så är det bara en fråga om att köra på som innan och vänta så är det inga problem, men blir ändå nyfiken på detta!

Reidar är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Får du några resultat av dina handledsövningar? För mig så brukar detta inte fungera bra av någon anledning. Men istället tränar jag dem i övningar som stärker underarmarna grymt ändå.

I stort sett alla pullups stärker underarmarna, och även pull-downs av olika slag!
    Sen så tränas dem vid bicepsövningar som du säger. En speciell som jag älskar är DB Hammer Curls w/ Pronation, du gör en vanlig Hammercurl men när du nått klimax punkten i den koncentriska fasen vrider du in tummen så att hantlarna ligger horisontellt (alltså handflatan neråt, så att säga). Tränar ovansidan av underarmarna riktigt bra och jag har sett resultat redan efter 2 veckor (självklart tillsammans med annan träning!).*

Mvh
    Reidar

Seb90 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2011

Standard

Nej, jag har ju inte märkt något, men det ska tilläggas att jag fram till ganska nyss har tränat för viktnedgång och därför är hela grejen med muskelutveckling ny för mig. Jag vet inte hur lång tid man ska förvänta sig att det tar innan man ser något. Sedan är man ju ofta självkritisk så det kan vara svårt att upptäcka det när det väl händer...

Jag får ta och testa den hammarcurlen då! Då antar jag att du behåller det horisontella läget hela vägen ner igen då? Jag får se om mina handleder tillåter det, brukar känna något illavarslande knak där varje gång jag går från hammarfattning till "handflatan-upp"-fattning i den koncentriska fasen men det är värt att testa på! Tack!

Reidar är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Seb90 Visa inlägg
    Nej, jag har ju inte märkt något, men det ska tilläggas att jag fram till ganska nyss har tränat för viktnedgång och därför är hela grejen med muskelutveckling ny för mig. Jag vet inte hur lång tid man ska förvänta sig att det tar innan man ser något. Sedan är man ju ofta självkritisk så det kan vara svårt att upptäcka det när det väl händer...

Jag får ta och testa den hammarcurlen då! Då antar jag att du behåller det horisontella läget hela vägen ner igen då? Jag får se om mina handleder tillåter det, brukar känna något illavarslande knak där varje gång jag går från hammarfattning till "handflatan-upp"-fattning i den koncentriska fasen men det är värt att testa på! Tack!
    Ja precis, hela vägen ner då alltså

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg