+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motiverad nybörjade behöver hjälp

Bult1 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2011

Standard Motiverad nybörjade behöver hjälp

Halloj allihopa! Jag har tränat fram och tillbaka i ungefär 2-3 år. I början såg jag inte mycket resultat pga mycket "slarv" och uppehåll men nu vid 18 års ålder är jag super motiverad, jag har tränat 4-5 dagar i veckan i ungefär 4 månader nu och det blir bara roligare och roligare!

Men jag är säker på att det finns mycket att förbättra då jag fortfarande bara är en "nybörjare"
    Jag är 18 år, jag är 187cm lång och jag väger ca 115kg~(har faktiskt ingen våg hemma)

Detta är mitt egna lilla träningschema som jag gjort. Men jag går och funderar och grubblar hela dagarna på om det verkligen är så himla bra som jag tror att det är.

Jag har delat upp det i två veckor:

Måndag -Ben/Axlax/Traps
    Tisdag -kondition
    Onsdag -Rygg/Biceps
    Torsdag -kondition
    Fredag -Bröst/Triceps
    Söndag -Rygg/Biceps

Måndag -Ben/Axlar/Traps
    Tisdag -kondition
    Onsdag -Bröst/Triceps
    Torsdag -kondition
    Fredag -Rygg/Biceps
    Söndag -Bröst/Triceps

Som ni kanske ser på min vikt så vill jag så klart tappa kilon men samtidigt kunna bygga så mycket som möjligt, kommer mitt träningsschema ta mig dit jag vill?

Som ni kanske ser på mitt träningsschema att varannan vecka får jag bara 1 pass på biceps/rygg och ett pass bröst/triceps och det tycker jag är för lite men jag vet inte hur jag skall lägga upp det... Vill helst få in två biceps/rygg och två bröst/triceps pass varje vecka.

Jag är helt ny här på forumet men jag har läst många trådar och det verkar finnas en otrolig kunskap här så jag hoppas att jag kan få lite hjälp

Jag äter vanlig husmanskost kanske lite nyttigare än dom flesta faktiskt, men jag har jätte länge funderat på om jag skall börja köra med creatine/protein pulver, om det verkligen passar mig som vill gå ner i vikt men fortfarande bygga så mycket muskler som möjligt. Nu kör jag på två råa äggvitor och en banan före och efter styrke träning men jag undrar om creatine/protein pulver kommer hjälpa mig att bygga mycket mer? hur gör jag för att "ta upp" så mycket av min träning som möjligt? om jag börjar med pulver skall jag då sluta med alla ägg jag äter?

Sen som kanske många andra nybörjare undrar, om jag nu ska börja köra på creatine/protein pulver vilket skall jag då köpa? Vilket tycker ni är bäst, eller finns det något som helt enkelt är bäst?

Vore jätte tacksam för svar! Tack på förhand!

JATs avatar
    JAT
    JAT är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Tjenare,

Har du läst något om kreatin?... Iallafall så kan kreatin vara bra för te.x. ökad ork. Dessa ökningar är inte markanta men kreatin är billigt så att testa det kan jag rekommendera. Du går faktiskt upp i vikt med kreatin. Det är dock inget du behöver oroa dig över, utan det går bort när du slutar dosera.

Jag tycker personligen det är slöseri med att äta råa ägg. Nu har jag inte exakta måtten framför mig. Men kroppen kan endast ta upp ~40-50% av proteinet i ett rått ägg. Medans du tar upp ca ~90-95% i ett tillagat ägg.

Ska du handla kreatin så rekommenderar jag något billigt kreatin monohydrat.
    Protein så kan du ta någon Whey.

För viktnedgången kan du även texta aminosyrekomplex. te.x. EAA eller BCAA. Dessa innehåller knappt några kalorier och är optimalt för dig som vill gå ner. Många gillar att kombinera dom båda men det kan också kosta en del.
    Dom är även kända för att smaka SK*T.

en BCAA att rekommendera är: Xtend
    Finns o köpa på gymgrossisten.

Men läs på om produkterna och kolla om det verkligen passar dig innan du köper.
    Senast redigerad av JAT den 2011-11-16 klockan 20:29.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Du har tränat några månader, så lugna dig med tillskotten...

Vilka övningar kör du? Hur många set/reps? Hur har dina ökningar sett ut?

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Du har tränat några månader, så lugna dig med tillskotten...

Vilka övningar kör du? Hur många set/reps? Hur har dina ökningar sett ut?

Jag har tränat totalt i kanske 2 år men det var välidgt oseriöst, nu har jag kört i ca 4 månader mer seriöst. Jag kör mellan 6-10 reps med så tung vikt jag orkar utan att "fuska". Min tydligaste ökning är väll i bänkpress från 40kg till 90kg.

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det är svårt att bedöma ett program utan att veta vilka övningar du kör. De är t.ex. stor skillnad på knäböj och benspark, även om båda kan sorteras in under "benträning". På samma sätt är det stor skillnad på om du kör 3x5 eller 5x10. Därför kommer det fler frågor:
    • Hur många repetitioner klarar du på 90 kg? Dessa 50 kgs ökning, är det räknat på 2 år eller 4 månader?
    • Kör du knäböj? Marklyft? Press?
    • Vad för slags konditionsträning kör du? Varför kör du konditionsträning?

Reg.datum
    Nov 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Det är svårt att bedöma ett program utan att veta vilka övningar du kör. De är t.ex. stor skillnad på knäböj och benspark, även om båda kan sorteras in under "benträning". På samma sätt är det stor skillnad på om du kör 3x5 eller 5x10. Därför kommer det fler frågor:
    • Hur många repetitioner klarar du på 90 kg? Dessa 50 kgs ökning, är det räknat på 2 år eller 4 månader?
    • Kör du knäböj? Marklyft? Press?
    • Vad för slags konditionsträning kör du? Varför kör du konditionsträning?
    50kgs ökningen i bänk är på ca 3 månader, jag gör mellan 10-8reps 3 set och ett "uppvärmnings" set med 50kg ca 20 reps. Jag kör knäböj och benpress och två andra övningar som jag faktiskt inte vet vad dom heter^^ Som konditions träning så går jag en lång promenad till gymmet, kör lite "powerwalk" på bandet och sedan löpning, sen kan det bli en promenad senare på kväälen också detta gör jag för att bränna fett och förbättra min kondition

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg